اروماتیک در لغت به معنی معطر است و از قدیمی ترین رایحه در میان نت بویایی به شمار می آید.نت های به کار رفته در این رایحه احساس نشاط، طراوت و هیجان را القا می کنند.اکثر نت های گیاهی در این رایحه شامل رزماری، زیر سبز،نعناع، مریم گلی و اسطوخودوس است. از آنجا که ترکیبی گیاهی به کار رفته در این رایحه اثر شفابخشی و درمان دارد با زدن عطری با رایحه آروماتیک احساس آرامش به شما دست خواهد داد.

در ادامه قصد داریم رایحه آروماتیک را مورد بررسی قرار دهیم و برخی از عطرهای حاوی رایحه آروماتیک را معرفی کنیم. با ما تا انتهای متن همراه شوید.

رایحه آروماتیک به چه معناست؟

رایحه آروماتیک با بوی تند و تلخی خود بیانگر نوعی مردانگی است که با استشمام چنین رایحه ای در ذهن مردی خوشتیپ با پیراهن باز تداعی می شود. البته این بدین معنی نیست که رایحه آروماتیک تنها مختص آقایان است نه این طور نیست اما به دلیل رایحه تندی و تلخی که دارد بیشتر مورد استقبال آقایان قرار می گیرد.

آروماتیک به معنای عطرآگین است.در ترکیب رایحه آروماتیک در صنعت عطر سازی از مواد گیاهی خوش بود که بوی تازه و خنکی دارند استفاده می شود.

ترکیبات گیاهی آروماتیک چیست؟

همان طور که بیان کردیم در رایحه آروماتیک معمولا از گیاهانی همچون رزماری، زیرسبز، اسطوخودوس و مریم گلی استفاده می شود. در این رایحه رایحه های تند و دیگر مرکبات نیز به کار می رود. اغلب از این رایحه در عطرهای رایج مردانه مانند دکانت عطرایوسن لورن وای ادوپرفیوم اینتنس استفاده می شود که ماندگاری بالایی نیز دارد.

ترکیبات بکاررفته در رایحه آروماتیک

 

انواع رایحه آروماتیک

انواع متنوعی از رایحه آروماتیک وجود دارد که با انواع دیگری از روایح نیز قابل ترکیب هستند. مهمترین این روایح عبارت اند از:

نوع رایحه آروماتیک نت های اصلی ویژگی های رایحه کاربرد رایج حس القایی
 رایحه فوژه کومارین، شمعدانی، اسطوخودوس، چوب، خزه تلخ، گرم، خاکی، شبیه کاه تازه درو شده عمدتا مردانه قدرت، صلابت، وقار، آرامش
 رایحه میوه ای آناناس، نارگیل، سیب سبز، توت فرنگی، پاپایا، هندوانه، شلیل، هلو، انجیر، توت سفید، پشن فروت، گلابی، انگور سیاه ملایم، خنک، باطراوت ترکیب با آروماتیک شادابی، طراوت
 رایحه آکواتیک قوه سنگ، نمک، آب دریا، خزه دریایی، صدف تلخ، خنک، حس آب دریا عمدتا مردانه نشاط، شادابی
 رایحه اسپایسی تخم گشنیز، دارچین، تخم شنبلیله، فلفل قرمز، کاری، زردچوبه، جوزهندی، خردل، سماق، بادیان رومی، رازیانه گرم، تند، قوی عمدتا مردانه گرمی، انرژی
 رایحه سبز رزماری، هل، اکالیپتوس، اسطوخودوس، برگ چای، برگ انجیر، برگ صنوبر، برگ بامبو، برگ بنفشه، شاهی علف، چمن تازه، سبز، خنک عمدتا مردانه شادابی، آرامش، خنکی

فوژه (سرخسی)

در سال 1882 این رایحه توسط خانه عطرها بیگانت برای نخستین بار معرفی شد. ماده اصلی به کار رفته در این عطر کومارین است که از دانه تونکا گرفته شده است. رایحه سرخسی اغلب تلخ، گرم و خاکی است و شبیه به کاه تازه درو شده است.

نت های گیاهی به کار رفته در این رایحه شامل شمعدانی، اسطوخودوس، چوب، کومارین و خزه است. این بو بیشتر در عطرهای مردانه به کار می رود و حس قدرت، صلابت، وقار و آرامش مردانه را القا می کند

میوه ای

رایحه میوه ای در اصل یک رایحه جدید به حساب می آید اما به دلیل تضادی بین آروماتیک و میوه ای زیاد کاربرد آنچنانی ندارد.از نت های گیاهی به کار رفته در این رایحه می توان آناناس، نارگیل، سیب سبز، توت فرنگی، پاپایا، هندوانه، شلیل، هلو ، انجیر، توت سفید، پشن فروت، گلابی و انگور سیاه را نام برد.این رایحه میوه ای اغلب ملایم، خنک و باطراوت است.

آکواتیک (دریایی)

ترکیبات به کار رفته در این گروه آکوردهای شیرین آب دریا است مانند دکانت عطر یونیک لاکچری آکدنیز که علت نامگذاری این رایحه نیز به همین علت می باشد. اغلب این رایحه در عطرهای مردانه استفاده می شود.این گروه از عطرها نیز دارای رایحه تلخ و خنکی هستند که حس نشاط و شادابی را ایجاد می کنند. نتهای دریایی به کار رفته در این رایحه شامل قوه سنگ، نمک، آب دریا، خزه دریایی و صدف است

اسپایسی (ادویه ای)

ترکیب به کار رفته در این رایحه ادویه های گرم به همراه نت های معطر آروماتیک به کار رفته است. این ادویه ها شامل تخم گشنیز، دارچین، تخم شنبلیله، فلفل قرمز، کاری، زردچوبه، جوزهندی، خردل، سماق، بادیان رومی و رازیانه است.عطرهای این رایحه نیز اغلب مردانه هستند

سبز (گیاهی)

رایحه آروماتیک شامل رایحه گیاهانی مانند رزماری، هل، اکالیپتوس و اسطوخودوس است. در این گروه بویایی نت های سبز همچون برگ چای، برگ انجیر، برگ صنوبر، برگ بامبو، برگ بنفشه، شاهی علف و چمن استفاده می شود. با این حال اگر به رایحه چمن های تازه کوتاه شده و برگ های تازه علاقمند هستید انتخاب این رایحه بهترین گزینه محسوب می شود.

رایحه این گروه بویایی نیز حش شادابی، آرامش و خنکی را القا می کنند که در این بین آقایان ازجمله طرفداران این رایحه هستند.

درباره رایحه آروماتیک

عطرهای دارای رایحه آروماتیک چه ویژگی هایی دارند؟

  •  عطرهای دارای رایحه آروماتیک با داشتن برخی از ویژگی ها شناخته می شوند. از مهمترین ویژگی های این عطرها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • از مواد خام طبیعی همچون گیاهان در عطرهای آروماتیک استفاده می شود که بوی این رایحه های گیاهی نیز از صد قدمی مشخص است.
  • عطرهایی که در این دسته قرار دارند حس شادی و انرژی را ایجاد می کنند.
  • رایحه این مدل از عطرها خنک و تازه است و در فصول گرم برای استفاده روزمره بهترین گزینه محسوب می شود.
  • ترکیبات به کار رفته در این مدل ها عطرها متنوع است و اغلب از گیاهانی همچون چای سبز، ترنج، نعناع، اسطوخودوس استفاده می شود.
  • عطرهایی که دارای رایحه طبیعی آروماتیک هستند به دلیل عدم استفاده از مواد مصنوعی در آنها برای افرادی که مبتلا به بیماری میگرن هستند بهترین گزینه محسوب می شوند به این دلیل که هیچگونه حساسیتی ایجاد نمی کنند.
  • به خاطر رایحه گیاهی و فرش حس صابونی هم ازش دریافت می شود. دلیل این نامگذاری هم استفاده موادشوینده و صابونها از نت های آروماتیک و فوژه میباشد.

عطرهای دارای رایحه آروماتیک

استفاده از رایحه آروماتیک تنوع بالای عطرها را به همراه دارد. مهمترین عطرهایی که حاوی رایحه آروماتیک هستند عبارت اند از

ادو پرفیوم مردانه زنیت دریم سن

این مدل عطر توسط یک برند ایرانی به نام دریم سنت در سال 2023 میلادی تولید و وارد بازار شد .این عطر مردانه دارای رنگ اصیل آبی با رایحه ی آرامبخش است. ادو پرفیوم مردانه زنیت دریم سنت یک عطر با صلابت و وقار مردانه است که با ارائه شخصیتی کاریزماتیک همگان را مجذوب خود می کند.

ادو پرفیوم مردانه سی یل رپلیکا

در سال 2014 میلادی این عطر توسط برند ایرانی رپلیکا کلاب تولید و به بازار عرضه شد. این عطر بسیار منحصر به فرد و خاص است که با روحیه آقایان نیز بسیار سازگار است.

ادو پرفیوم مردانه بیچ هات آمواج

تولید و ساخت این عطر به سال 2017 میلادی برمی گردد.استفاده از این عطر مردانه و استشمام رایحه آن در فضا رایحه چوب کلبه ساحلی بر تپه های شنی که رو به سمت دریا را دارد در ذهن برایتان مجسم می کند.

ادوتویلت دیور دیوریسیمو

همان طور که در متن بالا اشاره کردیم رایحه آروماتیک تنها مختص آقایان نیست بلکه در عطرها زنانه نیز از این رایحه استفاده می شود. نتهای گیاهی به کار رفته در این عطر شامل چوب صندل و یاس است.

ادو تویلت ولنتینو دونا رز ورد

ترکیبات به کار رفته در این عطر شامل گیاهانی همچون برگ نارنج، گل رز و ترنج است.نت های پایانی در این عطر زنانه برعکس نت های میوه ای و گل دار به دلیل وجود نت های گیاهی همچون نت چوبی، مشک نیرکی مالو و گیاه مات ماندگاری بالایی دارد.

ادوتویلت کلوین کلین ریویل مردانه

در ترکیب این نوع از عطر مردانه از زنجبیل، کندر رومی، شراب، گلابی، کنیاک و طالبی استفاده شده است. نت های میانی در این عطر شامل مریم گلی، نمک، چرم جیر و گیاه آگوا است. نت های پایانی در این عطر مردانه نیز عناصر گرن، کهربا و دانه تونکا است.

ادو پرفیوم مونت بلنک امبلم مردان

این عطر مردانه دارای رایحه تند و شیرین است که نت های میانی به کار رفته در آن برگ گل بنفشه و دارچین است و نت های پایانی آن نیز از دانه تونکا و نت های چوبی تشکیل شده است.

رایحه آروماتیک در عطر دیور ساوج

عطر دیور ساوج

عطر دیور ساوج یک مردانه با رایحه گرم و تند است که در روزها سرد سال برای استفاده روزمره گزینه مناسبی محسوب می شود. این عطر در میان آقایان محبوبیت بالایی دارد و اکثر مردان تمایل به استفاده و خرید این عطر را دارند. نت های آغازین به کار رفته در دکانت عطردیور ساواج (ساوج) الکسیر شامل فلفل و ترنج است و نت های میانی آن نیز شامل فلفل صورتی، علف خس خس، شمعدانی، اسطوخودوس، نعناع هندی و فلفل سیچوان است. ترکیبات گیاهی به کار رفته در نت های پایانی این عطر نیز کهربا، ابادانیوم، گل لادن و رایحه های سرد است.

ادوپرفیوم جورجیو آرمانی آکوا دی جیو

رایحه فوق العاده این عطر که در دسته عطر های مردانه قرار می گیرد به دلیل ترکیبی از نت های عطر ترنج، نارنگی ماندارین، آب دریا و نوعی مولکول آبی جدید به نام اکوزون است .

چنین ترکیباتی در این رایحه موجب استشمام طراوت، تازگی و نشاط می شود که آرامش خاصی را در فضا القا می کند.نت های میانی این رایحه شامل رزماری، سرو کوهی، صمغ درخت مصطکی و اسطوخودوس است.نت های پایانی این رایحه نیز دربرگیرنده ترکیبات گیاهی همچون نعناع هندی، کهربا، مشک و عناصر معدنی است.

سخن پایانی

ما در این مقاله برخی از مهمترین عطرها با رایحه آروماتیک را معرفی کردیم و از طرفی به این مبحث پرداختیم که آروماتیک در لغت به معنی معطر است و از قدیمی ترین رایحه در میان خانواده های بویایی به شمار می آید.

نت های به کار رفته در این رایحه احساس نشاط، طراوت و هیجان را القا می کنند.معمولا نت ها گیاهی به کار رفته در این رایحه شامل رزماری، زیر سبز،نعناع، مریم گلی و اسطوخودوس است.

از آنجا که ترکیبی گیاهی به کار رفته در این رایحه اثر شفابخشی و درمان دارد با زدن عطری با رایحه آروماتیک احساس آرامش به شما دست خواهد داد. ما با معرفی عطرهای زنانه و مردانه از رایحه آروماتیک این امکان را برای شما فراهم کردید که با توجه به سلیقه خود هر کدام را که مایل بوید انتخاب کنید و از رایحه نت های گیاهی به کار رفته در آن بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

X