معمولا عطر و ادکلن از نظر ساختاری تفاوت چندانی  باهم ندارد فقط برخی از فاکتورهای آنها با هم فرق می کنند. اندازه و میزان اسانس ها و روغن های گیاهی دلیل فرق میان عطر و ادکلن است. باید توجه داشت که پرفیوم (Perfume) صرفا به عطرهای زنانه معطوف نمی شود و واژه ادکلن ( Eau de cologne،cologne) هم تنها در مورد عطرهای مردانه به کار گرفته نمی شود.

انواع عطر ها

ملاک و معیار فرق بین عطر ها و ادکلن ها  در میزان استفاده از روغن های گیاهی در ساختار آنها می باشد. به همین دلیل عطر و ادکلن های مختلف بر اساس میزان استفاده از اسانس یا روغن های گیاهی به چند دسته تقسیم می شوند که در ادامه به آنها پرداخته می گردد.

  • پرفیوم، عطر( Perfume)

عطرها از نظر میزان غلظت و سایر فاکتورهایی که  در ساختار آن ها  استفاده می شود متفاوت بوده و بر این اساس درجه بندی می شوند. بنابراین ، عطر یا Perfume   با غلظت 20 تا 40 درصد در رده اول قرار می گیرد.

 به شکلی که اگر از عطر هایی با غلظت پرفیوم در آغاز روز و صبح استفاده شود ممکن است عطر و رایحه آن تا غروب به وضوح احساس شود. به طور متوسط پایداری و دوام عطرها با غلظت پرفیوم بین 6 تا 8 ساعت می باشد که از نظر کیفیت و نرخ در سطح بالاتری نسبت به انواع دیگر قرار می گیرند.

  • ادو پرفیوم ها (Eau de Perfume )

ادو پرفیوم ها  که به اختصار با عنوان EDP هم شناخته می شوند به لحاظ میزان غلظت اسانس در رده دوم عطر ها قرار می گیرند. غالبا در ساختار ادو پرفیوم ها بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از اسانس و روغن های گیاهی استفاده می شود که دوام رایحه آن ها را در یک بازه زمانی ۴ تا ۵ ساعته قرار می دهد.

از ویژگیهای عطر های ادو پرفیوم ماندگاری و دوام مناسب رایحه آن ها است  که همزمان ملایم بوده و سبک مناسبی را به استفاده کننده ارائه می دهند. معمولاً هزینه محصولاتی که میزان غلظت آن‌ها در حد ادوپرفیوم است از عطرهای پرفیوم پایین تر است.

اگر کسی قصد خرید عطر زنانه را داشته باشد بهتر است عطرهای ادو پرفیوم را گلچین کند چون استفاده از این نوع عطر ها با توجه به کیفیت می تواند مقرون به صرفه تر باشد.

  • ادوتویلت ( Eau De Toilette)

‏ ادوتویلت در رده بندی عطرها از نظر میزان غلظت اسانس ها در رده سوم قرار می گیرد که عموما بر روی جعبه عطرهای ادوتویلت عبارت EDT درج می شود. میزان غلظت اسانس یا روغن های گیاهی در ادوتویلت ها بین 5 تا 15 درصد است که موجب می شود ماندگاری رایحه عطر به 4 تا 5 ساعت برسد.

 البته باید توجه داشت که این میزان دوام رایحه عطر در گرو نوع رایحه و طبع آن است  که گرم، سرد یا معتدل باشد. اغلب در عطرهایی با غلظت ادوتویلت به دلیل ماندگاری کوتاه تر بیشتر بر ساختار رایحه  نت‌های ابتدایی تمرکز می شود.

عموما قیمت عطرهای زنانه و مردانه آن  نسبت به عطرهایی با غلظت پرفیوم و ادو پرفیوم پایین تر و مقرون به صرفه تر است.

  • ادکلن (Eau de cologne)

ادکلن که با عنوان EDC هم شناخته می‌شود از نظر غلظت اسانس های روغنی در رده چهارم عطر ها قرار می گیرد. میزان غلظت اسانس ها و روغن های گیاهی  در این نوع  عطرها بین 2 تا 7 درصد است که باعث می شود دوام و پایداری رایحه ی آن کمتر از انواع دیگر عطر باشد.

در ادکلن ها درصد الکل استفاده شده در ترکیب عطر بسیار بالا است به همین دلیل قیمت آن ها  پایین تر و مقرون به صرفه تر می باشد.

باید به این نکته توجه داشت که ادکلن ها فقط مختص به آقایان نیست و مرد و زن به صورت یکسان  با توجه به طبع و رایحه ادکلن می توانند نوع مناسب آن را انتخاب کنند.

  • او فرش (Eau Fraiche)

او فرش یا  ائوفرش تقریباً نوعی ادکلن است با این فرق که میزان درصد اسانس های گیاهی استفاده شده در آن کمتر از ۳ درصد می باشد. به دلیل غلظت کم  ماندگاری رایحه  این نوع عطر کوتاه است  و به  کمتر از ۲ ساعت می رسد.

برخلاف ادکلن ها در ساختار او فرش ها صرفاً از اسانس و الکل استفاده نمی شود بلکه بخش زیادی از ساختار این عطر ها را آب تشکیل می دهد. هرچند به دلیل استفاده زیاد از آب در ساختتار این نوع عطر میزان دوام و ماندگاری آنها پایین است اما می تواند برای استفاده  افرادی که  پوست‌ های حساسی  دارند ایده آل و مناسب باشد.

خرید عطر زنانه و مردانه مناسب و با کیفیت

خرید عطر زنانه و مردانه مناسب و با کیفیت فقط منحصر به خرید عطرهایی با غلظت  بالای اسانس های گیاهی نمی شود. بلکه در هنگام خرید عطر باید به مواردی مثل نوع رایحه، طبع عطر و ساختار نت های تشکیل دهنده آن هم توجه شود.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که نوع رایحه نت های یک عطر می تواند تاثیر غیرقابل انکاری در دوام و ماندگاری رایحه عطر داشته باشد.

 برای هر دوره از سال باید از عطری با طبع مناسب آن زمان استفاده شود مثلاً برای فصول سرد سال بهتر است از عطرهایی با بو و طبع گرم استفاده شود و در فصل های گرم سال مثل بهار و تابستان از عطر های معتدل، ملایم یا خنک استفاده شود تا رایحه بهتری را به مخاطبان ارائه دهد.

سخن پایانی

عطرها از نظر غلظت اسانس ها از تنوع بالایی برخوردار بوده و متفاوت هستند. معمولا در میان عامه مردم  انواع عطر ها با نام ادکلن شناخته می شوند. ولی از نظر ساختاری اینگونه نیست و میزان غلظت عطرهایی یا اسانس های گیاهی که در ترکیب آنها استفاده می شود  نوع آن را مشخص می کند.

ادوپرفیوم، ادوتویلت، ادکلن، او فرش ها، میست و افترشیو تقسیم می شوند. بسته به غلظت عطرها دوام و ماندگاری رایحه  آن ها متفاوت بوده که طبعا در میزان قیمت آن ها دخیل می باشد.

One thought on “تفاوت عطر و ادکلن

  1. بعضی افراد فکر می کنند، عطر متعلق به خانمها بوده و ادکلن مختص آقایان است یا عطر همان اسانسهایی می باشد که در شیشه ها ریخته می شود و ادکلن ها همان عطرهای برندها هستند.قبل از هر توضیحی ابتدا موضوع اسانس ها را باید جدا کرد.به عطرهایی که در شیشه ها پر می شوند و اغلب هم حالتی روغنی دارند، اسانس گفته می شود.
    و اما لفظ اصلی خود عطر یا همان Perfume:
    عطر در ایران به صورت کلی به تمامی عطرهایی غیر از اسانس ها گفته می شود. بنابراین شما در صورتی که می خواهید خرید کنید و خریدی به غیر از اسانس ها دارید، در واقع شما به دنبال عطر هستید و باید از کلمه عطر برای خریدتان استفاده نمایید.

    تفاوت عطر و ادکلن:
    همان طور که می دانید عطرها از ترکیبات اسانس مواد خام (گیاهان، مشک و …) و آب و الکل تشکیل شده اند. تفاوت عطر و ادکلن در میزان اسانس به کار رفته در آب و الکل درون یک عطر می باشد.

    هر قدر میزان اسانس به کار رفته در عطر بیشتر باشد این عطر دوام و ماندگاری بالاتری دارد. لفظ عطر یا همان Perfume به عطری گفته می شود که حدود 15 تا 25 درصد اسانس در آن به کار رفته باشد و ادکلن یا همان Eau de cologne به نوعی گفته می شود که حدود 2 تا 5 درصد اسانس در آن به کار رفته و ماندگاری بسیار پایینی دارد.

    عطرها از نظر ماندگاری، دوام و میزان اسانس به کار رفته در آنها، به 6 دسته تقسیم می شوند:
    Perfume: میزان اسانس به کار رفته 15 تا 25 درصد

    Soie de Perfume: اسانس حدود 15 تا 18 درصد

    Eau de Perfume: اسانس حدود 8 تا 15 درصد

    Eau de Toilette: اسانس 4 تا 10 درصد

    Eau de Cologne: اسانس 2 تا 5 درصد

    Eau de fraicheیا Deodorant: اسانس کمتر ار 3 درصد که همان اسپری ها هستند.

    تقریبا ادکلن این روزها دیگر تولید نمی شود. اما برای خرید عطر (به معنای کلی) اگر به پایین جعبه عطرها یا شیشه آنها دقت کنید کلماتی مثل Eau de Perfuem و … را خواهید دید.

    اگر دنبال ماندگاری بیشتر عطر خود هستید، عطری را خریداری نمایید که یکی از کلمات Eau de Perfume، Soie de Perfume، Perfume روی آنها درج شده باشد.

    پس برای خرید یا از همان کلمه عمومی عطر استفاده کنید و یا به صورت تخصصی یکی از کلمات بالا رو به کار ببرید.

Comments are closed.

X