تاریخچه عطر و ادکلن

عطر و ادکلن قدمت چندین ساله دارد اوایل در قرن 18 با ساخت انواع متنوعی از عطر و ادکلن در رایحه های مختلف تحول عظیمی در صنعت عطر و ادکلن سازی رخ داد. در آن زمان رایحه عطر و ادکلن برگرفته از گیاهانی همچون لیمو، نارنج و رزماری بود که هر کدام ردپای از این رایحه ها را در فضا برجای می گذاشت. به دلیل ماندگاری و رایحه آن بیشتر در مناسبت ها و تشریفات مذهبی مصریان برای ادای احترام و برگزاری تشریفات  ها از عطر و ادکلن برای خوشبو کردن فضا استفاده می کردند. با گذشت زمان  و شناخت هر چه بیشتر خواص این محصول در ساخت انواع پمادها برای درمان و تسکین جرایح پوستی نیز مورد استفاده قرار گرفت.

کشور فرانسه از جمله کشورهایی است که در طول گذشت زمان تجربه های به یاد ماندنی از استفاده زیاد از عطر و ادکلن را در تاریخ به ثبت رسانده است. استفاده از رایحه خوش در درازای قرن هفدهم در بین مردم بسیار رایج بود. از طرفی در آن زمان دستکش های معطر نیز برگرفته از رایحه عطر و ادکلن تولید و روانه بازار شد. با توجه به استفاده بیش از حد عطر و ادکلن در کشور فرانسه در سال 1656 اولین تیم ایجاد و ساخت عطر با هدف بهره وری بیشتر از این محصول بنیان‌گذاری شد که البته در کشور فرانسه رونق تولید این محصول با سرعت هر چه بیشتری به سمت حجم انبوهی از این محصول در بازار پیشی گرفت. با گذشت زمان  و بررسی های انجام شده بر روی عطر و ادکلن در قرن هجدهم تحول عظیمی بر روی عط و ادکلن رخ داد که نتیجه این امر منجر به استفاده بیش از حد این محصول در ساخت انواع متنوعی از محصولات شد.  اغلب از عطر و ادکلن برای ساخت انواع پمادها، به عنوان شستشو برای معطر کردن دهان ، عطرآگین کردن آب حمام نیز استفاده می شد. محبوبیت عطر و ادکلن با ورود این محصول به صورت آبگونه داخل ظروف شیشه ای و زینتی در سده هجدهم کم کم خود را نشان داد. اگرچه با رخداد انقلاب فرانسه میل استفاده از عطر و ادکلن کمتر شد اما به تدریج طی گذشت چند سال مردم علاقه بیشتری نسبت به کالاهای لوکس پیدا کردند و همین امر موجب شد که آنها از عطر و ادکلن بیش از گذشته استقبال کنند. کار با عطر در واقع یک شغل قدیمی است که از قدیم الایام تا به اکنون نسل به نسل دست به دست می شود . یونانی ها و رومی ها از آن دسته کشورهایی بودند که اغلب با توجه به میل درونی  انواع آشامیدنی های  مصرفی خود  را با رایحه بنفشه و رز خوشبو می کردند.  اما با این وجود تقطیر سیستماتیک عطر توسط دانشمندان در قرون وسطی انجام شد .

امروزه انواع رایحه های عطر و ادکلن در شیشه های متنوع و زیبا به بازار ارائه می شود که هر کدام رایحه و عطر دلپذیری را در خود نهفته دارد. استفاده از این محصول در آن زمان رشد چشمگیری داشت و تاجران ونیزی عطر و ادکلن جمع آوری شده از قافله های آسیایی را توسط سیستم حمل و نقل آن زمان یعنی کشتی ها و …. در کل اروپا پخش می کردند.

اسانس های عطر و ادکلن

امروزه با توجه به تنوع عصاره ها اغلب از بخش  های مختلف گیاهان نظیر برگ، میوه ، ریشه و همینطور سایر علف ها برای تولید عطر و ادکلن استفاده می شود. به طور مثال برخی از اسانس های عطر برگرفته از شکوفه های نارنج، هسته بادام، پوست دارچین، گل رز، برگ آویشن، چوب صندل و نیز میوه جوز هندی است که هر کدام به نوعی سرشار از اسانس های معطر و خوش بو هستند. اگر چه تنوع این روغن ها در تولید عطر و ادکلن به مراتب زیاد است اما به جرات می توان بیان کرد که هر کدام از این روغن ها از همه نقاط جهان تامین می شود تا محصولی با رایحه دلپذیر و ماندگار تولید و به بازار عرضه شود. برای مثال چوب صندل که  قیمت بالاتری نسبت به سایر اسانس ها دارد در کشور هندوستان موجود است. گل های رز نیز در فرانسه، آفریقای شمالی و بلغارستان یافت می شود. برخی از محصولات حیوانی نظیر مشک نیز برگرفته شده از (غده کوچک در کنار آلت تناسلی آهوی مشک زای نر ) و بیدستر نیز برگرفته شده از  ( ترشحات حیوانی همانند خز) تولید می شود. البته این عطرهای صنعتی هم سرشاز از رایحه های ماندگار و خوشبوی هستند که هر کدام ردپایی از خود را در فضا به جا می گذراند. دانستنی است که با افزایش درخواست برای این محصول با عبور زمان این امکان وجود دارد که عطر های طبیعی جای خود را به عطرهای صنعتی بدهند. حرفه عطر و ادکلن مهارت و تبحر خاصی می خواهد در واقع در این حرفه ترفندهای زیادی برای کیفیت و ماندگاری هر کدام از عصاره ها به کار می رود. جالب است بدانید برای اینکه پایداری و کیفیت عصاره های عطر و ادکلن بیشتر حفظ شود تولیدکنندگان قبل از اینکه عصاره ها را در شیشه های متنوع پک بندی کنند ابتدا حدود دو ماه دست نگه می دارند و بعد اقدام به بسته بندی آنها می کنند. این درنگ به این خاطر است هر گونه چربی یا هر نوعی از مواد اولیه موجود در عطر رسوب کند و از عصاره جدا شود بر کیفیت و ماندگاری محصولات تاثیر بسزایی دارد. بهترین شیوه بسته بندی محصولات در شیشه های متنوع است که اینگونه می توان از نفوذ نور و هوا به درون محفظه شیشه ممانعت کرد.

X