زمانی که ادکلنی را خریداری می‌کنید، تاریخ انقضایی را در پشت جلد آن نمی‌بینید. اما این موضوع دلیل نمی‌شود که ادکلن شما فاسد نشود. اتفاقا باید مراقبت‌های لازم را انجام دهید تا تغییری در بوی عطرتان رخ نداده و به اصطلاح خراب نشود. اما واقعا باید چه کنیم؟ مخصوصا زمانی که عطری اصل را با قیمت بالا خریداری می‌کنیم، واقعا حیف است اگر به آن اهمیت ندهیم تا فاسد شود. پس اگر شما هم طالب روش های نگهداری از عطر هستید، با ما همراه باشید.

۱- عطر را دور از هر گونه نور نگه دارید

تا به حال به این موضوع توجه کرده بودید؟ می‌دانید نور می‌تواند عامل خراب کردن عطر و ادکلن شود؟ پس از همین حالا شیشه عطر و ادکلن خود را در یک محیط بدون نور و تاریک مانند کمد لباس، قفسه‌ها و کشوی میزتان نگهداری کنید. اینگونه دیگر کاملا مطمئن باشید که عطرتان خراب نمی‌شود.

۲- دمای محیط بر عطر موثر است

اگر هوای محیط خیلی گرم باشد، حتما عطرتان فاسد می‌شود، از طرفی اگر دمای محیط خیلی سرد هم باشد باز هم عطرتان فاسد می‌شود. پس عطر و ادکلن باید در یک دمای مناسب و متعادل قرار گیرد تا سالم باقی بماند. بعضی‌ها عطر خود را در حمام یا سرویس بهداشتی می‌گذارند. این کار اصلا درست نیست زیرا هوای این محل‌ها مرطوب بوده و تاثیر مخربی بر عطر دارد. با این حال بازم می‌توان گفت بهترین محل برای نگهداری از عطر و ادکلن کمد اتاقتان است.

۳- لطفا عطر را در شیشه خود نگه دارید

برخی افراد اخلاق جالبی دارند و مشخص نیست چرا این کار را انجام می‌دهند. عطر را از شیشه خود خارج کرده و به شیشه‌های دیگری انتقال می‌دهند. این کار به شدت مضر بوده و عطر را در معرض هوا قرار داده و موجب خراب شدن آن می‌شوند. اگر دوست دارید عطرتان را در سفر یا رفتن به شرکت با خود حمل کنید اما شیشه آن بزرگ است، می‌توانید از شیشه‌های مخصوص عطرهای تست که کوچک هستند استفاده کرده و مقداری از عطر خود را در آن‌ها بریزید و با خود حمل کنید. این خود یک گونه مهم راز نگهداری از عطر است.

۴- درب عطر را بعد از استفاده محکم ببندید

معمولا عطر و ادکلن‌ها درب دارند. وقتی آن‌ها را استفاده می‌کنید حتما دربشان را محکم ببندید. یکی از روش های نگهداری از عطر، دقیقا همین موضوع است. اگر درب عطر نیمه باز بماند یا بسته نشود میزان تماس آن با هوا بیشتر شده و ترکیباتش دچار اختلال و مشکل می‌شوند. در نتیجه شما با فساد عطر مواجه می‌شوید.

۵- از تکان دادن شیشه عطر خودداری کنید

برخی از عادات عجیب و غریب ما آدم‌ها معلوم نیست از کجا آمده، تا جایی که فکر می‌کنیم واقعا عملکرد درستی داریم و به انجام آن تداوم نشان می‌دهیم. مثلا همین تکان دادن شیشه عطر قبل از استفاده از آن، بین برخی از افراد امری رایج است. اگر از این افراد سوال کنند که چرا شیشه عطر را تکان می‌دهید؟ می‌گویند برای اینکه ته‌نشین شده و اینگونه ترکیبات خود را بازمی‌یابد. این یک باور کاملا غلط است! شما با تکان دادن عطر نت های آن را دچار اختلال کرده و اینگونه باعث از بین رفتن عطر واقعی آن می‌شوید. هرگز این کار را نکنید تا راز نگهداری از عطر را نزد خود محفوظ نگه دارید.

۵ موردی که درباره آن صحبت کردیم، دقیقا روش های نگهداری از عطر را به ما آموزش داده و باعث می‌شوند عمر عطر خود را افزایش دهیم. تصور کنید عطر و ادکلنی با عطر مورد علاقه و قیمتی گران می‌خریم، ولی بعد از مدتی احساس می‌کنیم خراب شده و دیگر آن بوی خوش همیشگی را ندارد. اینجاست که با خود می‌گوییم این همه خرج کردم و تاریخ انقضای این عطر به اتمام رسید! شما خودتان تاریخ انقضای عطرتان را تعیین می‌کنید و باعث ماندگاری آن می‌شوید. راز نگهداری از عطر چیست؟ خیلی اتفاق خاصی قرار نیست بیفتد! فقط کافیست چند مورد معمول را رعایت کرده تا عطر و ادکلنتان مدت زمان زیادی عمر کند و بتوانید تا مدت‌ها از آن استفاده کنید.

X