برای پیدا کردن عطر مخصوص شخصیت خود، باید ویژگی های شخصیتی، سبک زندگی و علایق فرد متقاضی مورد توجه قرار گیرد تا بتوان عطر متناسب با شخصیت او را پیدا نمود. به طور کلی رایحه عطر ها می تواند نقش سفیر نامرئی را در بازگو کردن شخصیت فرد در اجتماع به عهده داشته باشد. به این معنا که مخاطب بتواند از روی رایحه عطر ویژگی های شخصیتی فرد استفاده کننده مثل برون گرا و پر انرژی بودن یا درونگرا و آرام بودن را تشخیص داده و متناسب با ویژگی های فرد با او رفتار کند. در خیلی از مواقع نیز رایحه عطر استفاده شده به وسیله فرد می تواند جنبه زینتی داشته و تکمیل کننده لباس و ظاهر او باشد به شکلی که عطر استفاده شده جذابیت ظاهری او را برای مخاطب افزایش دهد.

 

عوامل موثر در انتخاب عطر

چگونه عطر مخصوص شخصیت خود را پیدا کنیم؟ در انتخاب عطر متناسب با شخصیت فرد استفاده کننده عوامل موثر زیادی وجود دارد که از آن جمله می توان به مواردی مانند سن، نوع شخصیت، سبک زندگی، نوع پوست، فصل سال، موقعیت و … اشاره کرد که در ادامه به صورت مختصر به برخی از آنها اشاره می شود.

سن

سن یکی از عوامل موثر در انتخاب عطر مخصوص و متناسب با شخصیت فرد است. معمولاً افراد جوان و کم سن و سال علاقه بیشتری به رایحه عطرهای شیرین و میوه ای دارند در حالی که تمایل افراد میانسال یا مسن تر بیشتر به سمت عطرهایی با رایحه های چوبی، شرقی و گلی ملایم تر است.
البته باید به این نکته توجه داشت که افزایش سن باعث تغییر یا کاهش قدرت بویایی افراد مختلف می شود که این امر نیز می تواند در انتخاب رایحه عطر موثر باشد.
لازم به ذکر است که افزایش سن باعث تغییر در ترشح هورمون های غدد مختلف بدن و تغییرات شیمیایی می شود که این امر در پخش و ماندگاری عطر بر روی پوست بدن موثر بوده و می تواند در انتخاب نوع عطر به وسیله افراد مختلف موثر باشد.
به عنوان مثال تغییرات هورمونی بدن یا نوع تغذیه در میزان ترشح چربی پوست موثر است که این امر به صورت خودکار بر روی پخش و ماندگاری رایحه عطر تاثیر می گذارد.
به طور کلی با توجه به سن، افراد زیر ۲۰ سال بیشتر ترجیح می دهند از عطرهایی با نت های میوه ای و شیرین به خصوص رایحه مرکباتی مانند لیمو، هلو، توت فرنگی و پرتقال استفاده کنند.
افراد بین ۲۰ تا ۳۰ سال بیشتر از عطرهایی با نت های گل فام و چوبی مثل رز، مشک، یاسمن، صدر و غیره استفاده می کنند.
افراد ۳۰ تا ۴۰ سال بیشتر ترجیح می دهند از عطرهایی با رایحه های پیچیده و گرمتر مثل چوبی، ادویه ای، وانیل و غیره استفاده کنند و افراد بالای ۴۰ سال نیز ترجیح می دهند از عطرهایی با رایحه های گیاهی و تلخ یا چوبی مثل نعناع هندی، چوب صندل و عنبر استفاده کنند.که در عطر شرکتی اقتصادی الحمیرا موجود است.

نوع شخصیت

نوع شخصیت یکی دیگر از عوامل موثر در انتخاب رایحه عطر است، به عبارت دیگر شخصیت و خلق و خو از عناصر مهم در انتخاب رایحه عطرهای مختلف است به این معنا که افراد با شخصیت های مختلف، ترجیح می دهند عطر، رایحه ای را انتخاب کنند که با شخصیت آنها هماهنگ تر باشد.
مثلاً افراد برون گرا و پر انرژی بیشتر عطرهای شاداب و رایحه مرکبات را نسبت به رایحه های دیگر ترجیح می دهند.
در حالی که افراد درونگرا و آرام بیشتر ترجیح می دهند رایحه عطرهای ملایم و گلی را انتخاب نمایند. همچنین شخصیت های مهربان و قابل اعتماد نیز رایحه های گلی و مرکبات را نسبت به رایحه های دیگر بیشتر پسند می‌ کنند.
چون حس اطمینان و آرامش را به مخاطبان آنها منتقل می کند. افراد شیک پوش و خاص نیز به لحاظ شخصیتی تمایل دارند عطرهای پیچیده و باوقار با نت های چرمی، چوبی و خزه ای را استفاده کنند. چون باعث آشنایی مخاطب با پرستیژ و ظرافت خاص شخصیت آنها می شود.
همچنین شخصیت های جسور و ماجراجو ترجیح می دهند عطرهای تند و قوی با رایحه های شرقی یا چوبی را استفاده کنند تا اعتماد به نفس و جسارت آنها را به مخاطب یادآوری شود.

سبک زندگی

سبک زندگی یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار در انتخاب رایحه عطر متناسب با شخصیت یک فرد است. به این معنا که بعضی از افراد با توجه به سبک زندگی می توانند رایحه عطر متناسب با شخصیت خود را انتخاب کنند.
معمولا افراد فعال و پر انرژی بیشتر ترجیح می دهند از عطرهایی خنک و رایحه مرکبات استفاده نمایند تا تناسب شرایط آنها حفظ شود.
اما افرادی که سبک زندگی آرام تری دارند ممکن است از رایحه عطرهای گرم و شیرین استفاده کنند تا تناسب شخصیت آنها برای مخاطب حفظ گردد.

نوع پوست

نوع پوست از دیگر عوامل مهم و تاثیرگذار در انتخاب رایحه عطر است که در انتخاب عطر متناسب با شخصیت باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد. لازم به ذکر است که پوست های مختلف با توجه به شرایط واکنش های متفاوتی را به عطرهای مورد استفاده نشان می دهند.
به این معنا که پوست های چرب از شرایط بهتری برای حفظ طولانی مدت تر رایحه عطر نسبت به پوست های خشک برخورد هستند.
همچنین کسانی که پوستشان خشک است برای ماندگاری رایحه عطر باید از عطرهای قوی تر استفاده کنند یا برای فراهم کردن شرایط از مرطوب کننده های پوست قبل از مصرف عطر استفاده نمایند.
به طور کلی پوست های چرب به دلیل ترشحات طبیعی چربی از شرایط بهتری برای جذب عطر و ماندگاری طولانی مدت آن برخوردار هستند.
لذا افراد دارای پوست های چرب بهتر است از عطرهای ملایم، خنک با ترکیبات مرکباتی و گیاهی استفاده کنند تا از ترکیب و تقابل رایحه های دیگر با چربی روی پوست و ایجاد بوی نامطبوع جلوگیری شود.
معمولاً افرادی که دارای پوست خشک هستند رایحه عطرهای استفاده شده بر روی پوست آنها به دلیل خشکی پوست با سرعت بیشتری تبخیر می شود.
لذا اینگونه افراد باید برای ماندگاری عطر بر روی پوست خود از عطرهای با رایحه قوی استفاده نمایند یا قبل از استفاده از عطر پوست خود را با مرطوب کننده های مخصوص و بدون بو آغشته نمایند تا ماندگاری عطر بیشتر شود.
لازم به ذکر است که افراد دارای پوست های معمولی به دلیل تناسب چربی و رطوبت موجود در پوست در انتخاب رایحه عطر از شرایط بهتری برخوردار هستند و می توانند طیف گسترده ای از رایحه های متناسب با نیاز و علاقه خود را انتخاب و استفاده نمایند.

فصل سال

فصل سال از دیگر عوامل موثر در انتخاب رایحه عطر متناسب با شخصیت فرد است. به این معنا که رایحه عطر انتخاب شده به وسیله فرد می تواند با حال و هوای فصل و دمای هوا از هماهنگی لازم برخوردار باشد تا حس بهتری را در مخاطب ایجاد کرده و به دلیل نامتناسب بودن رایحه برای او آزاردهنده نباشد.
بر اساس این تعریف در فصل بهار بهتر است از عطرهایی با رایحه گلی، مرکبات ملایم و تازه یا میوه ای استفاده شود تا حس طراوت هوا و شکوفایی طبیعت را به مخاطب القا کند.
از جمله رایحه های متناسب با فصل بهار می توان به لایه هایی مثل مرکبات، شکوفه پرتقال، یاس و گل های بهاری اشاره کرد.
رایحه متناسب با فصل تابستان به دلیل گرمای هوا و تندی آفتاب، عطرهای با رایحه های خنک و سبک از جمله رایحه هایی مثل رایحه نعناع، نارنگی، لیمو و نت های دریایی است که می تواند در ذهن مخاطب احساس تازگی و شادابی را در تقابل با هوای گرم و سوزان تداعی کند.
در فصل پاییز به دلیل برگ ریزان و آغاز خنکی هوا بهتر است از رایحه های گرم و شیرین در انتخاب عطر متناسب با شخصیت فرد استفاده شود.
از جمله رایحه های عطر متناسب با فصل پاییز می توان به رایحه هایی با نت های ادویه ای، عنبر، وانیل، چوبی، مشک و غیر اشاره کرد که مصرف آنها می تواند تداعی کننده حس گرما و صمیمیت در این فصل باشد.
در نهایت رایحه متناسب با فصل سرد زمستان است که برای انتخاب نوع رایحه عطر متناسب با شخصیت در این فصل بهتر است از عطرهای گرم و سنگین تر با ماندگاری بالا استفاده شود.
از جمله رایحه های عطرهای متناسب با شخصیت در فصل زمستان می توان به رایحه های شرقی، ادویه ای، چوبی اشاره کرد که حس گرما و جذابیت را در فرد استفاده کننده ایجاد کرده و آن را به مخاطب القا می کند.

انتخاب رایحه عطر بر اساس موقعیت

موقعیت از عوامل موثر و قابل توجه در انتخاب رایحه عطر متناسب با شخصیت فرد است. به این معنا که برای انتخاب رایحه عطر باید موقعیت استفاده از آن، مورد توجه قرار گیرد.
به این معنا که رایحه عطر بر اساس موقعیت رسمی، غیر رسمی، عاشقانه و غیره انتخاب شود تا تاثیرگذاری آن بر مخاطب بیشتر شود.
معمولاً برای موقعیت های رسمی مثل جلسات کار یا مراسم های مهم بهتر است از عطرهای استفاده شود که رایحه ملایم تر و کلاسیک تری مثل رایحه های چوبی، پودری یا شرقی دارند. چون استفاده از این گونه رایحه ها در موقعیت های رسمی باعث انتقال حس جدیت، حرفه ای بودن و اعتماد به نفس به مخاطب می شود.
اما در موقعیت های غیر رسمی و دورهمی یا موقعیت های روزمره که بیشتر تم دوستانه و غیر رسمی دارند بهتر است از عطرهایی با رایحه های شاداب و میوه ای استفاده شود تا حس سرزندگی و طراوت یا صمیمیت را به مخاطب منتقل کند.
از دیگر موقعیت های مهم و تاثیرگذار در انتخاب رایحه عطر موقعیت های عاشقانه است که رایحه استفاده شده در آن می تواند به خاطره ای ماندگار در طرفین تبدیل شود.
برای موقعیت های عاشقانه بهتر است از رایحه عطرهای گلی، جذاب و شیرین استفاده شود که حس لطافت، اغواگری و جذابیت بیش از اندازه را به مخاطب القا می کند.

رایحه ‌ چه عطرهایی برای چه افرادی توصیه می‌شود؟

معیار و میزان مشخصی برای انتخاب رایحه عطر متناسب با شخصیت فرد وجود ندارد چون انتخاب رایحه عطر امری سلیقه ای است اما بر اساس بررسی های انجام شده طیف های مختلف افراد بر اساس شخصیت و شرایط خود نوع خاصی از رایحه عطر ها را انتخاب می کنند.
بر اساس این تقسیم بندی افراد پر انرژی و شاداب از رایحه های مرکبات، افراد رمانتیک و لطیف از رایحه های گلی، افراد آرام و درونگرا از رایحه های چوبی، افراد شیک پوش و جذاب از رایحه های شرقی و افرادی که به دنبال القاء حس طراوت و شادابی هستند بیشتر از رایحه های میوه ای استفاده می کنند.
اما همانطور که گفته شد این تقسیم بندی بر اساس مصداق های کلی در نظر گرفته شده است و نمی توان آن را به صورت مطلق به همه افراد نسبت داد. چون عوامل تاثیرگذار در انتخاب رایحه عطر متناسب با شخصیت افراد و نوع نگرش آنها از تنوع بالایی برخوردار هستند.

سخن پایانی

چگونه عطر مخصوص شخصیت خود را پیدا کنیم؟ سوال مهم و پر تکراری است که ذهن مخاطبان و افراد علاقمند به رایحه عطرهای مختلف را به خود مشغول کند.
در پاسخ به این سوال باید گفت که برای انتخاب عطر متناسب با شخصیت فرد متقاضی، ابتدا باید سبک زندگی، ویژگی های شخصیتی و علایق او مورد توجه قرار گیرد، سپس در ادامه پس از بررسی این عوامل عطر متناسب با شخصیت او انتخاب شود.
عوامل موثر در انتخاب رایحه عطر متناسب با شخصیت فرد از تنوع بالای برخورد هستند که از آن جمله می توان به مواردی مانند سن و سال فرد استفاده کننده، نوع شخصیت، سبک زندگی، نوع پوست، فصل سال، موقعیت و شرایط استفاده و غیر اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید