تشخیص بوی عطر از روی رنگ آن روشی شایسته برای گلچین کردن و خرید یک عطر درخور برای هر فرد است. آشنایی با رنگ عطر ها می تواند به افراد کمک کند تا عطر دلخواه و مطابق با سلیقه و میل خود را انتخاب کنند. به بیان دیگر شناخت بوی عطر از روی رنگ آن روشی اصولی برای شناسایی عطر ها با روایح مختلف می باشد. تشخیص عطر ها از روی رنگ به مخاطب کمک می کند که با دیدن رنگ یا بسته بندی عطر بتواند رایحه آن را تشخیص داده و عطر مناسب و دلخواه خود را خریداری نماید. در ادامه رابطه بین رنگ و رایحه عطر ها مورد بررسی قرار می گیرد.

  • عطرهایی با رنگ صورتی

صورتی یکی  از رنگهای متداولی است که در برخی از عطر ها دیده می شود. همچنین  از جنبه زیبایی شناسی هم می‌توان به این نکته اشاره کرد که صورتی رنگ مورد علاقه خانم ها و دختر بچه ها است و جلوه های دیداری این رنگ را می توان  به وضوح در انتخاب های آن ها مشاهده کرد.

 معمولاً عطرهای صورتی از نظر طیف رنگ در یک سطح قرار ندارند و ممکن است رنگ بندی آنها روشن یا تیره تر باشد.  در ساختار عطرهایی که رنگ آنها صورتی است به نسبت زیادی از رایحه گلهای عطر ساز استفاده می شود.

  • عطر های با رنگ بنفش

یکی دیگر از رنگ هایی که در عطر ها وجود دارد رنگ بنفش است. هر چند رنگ صورتی و بنفش از نظر ساختار به هم شبیه هستند ولی نباید این دو را هیچگاه با یکدیگر اشتباه گرفت. چون رایحه این دو رنگ اصلا شباهتی بهم نداشته و رایحه های گوناگونی دارند.

 البته باید توجه داشت که از نظر ساختار عطرهایی با رنگ صورتی و بنفش تقریباً شبیه به هم هستند چون  از رایحه گل ها در ترکیب هر دو عطر استفاده می شود. با این تفاوت که در ترکیب رایحه عطر های بنفش از رایحه میوه ای، عنبر و مشک هم  استفاده می گردد و رایحه این دو نوع عطر را متفاوت می ‌کند.

  • عطر هایی با رنگ آبی

عطرهایی که رنگ آنها در طیف های آبی قرار می گیرد ممکن است با توجه به نوع و کیفیت طیف رنگ  آبی رایحه آن ها متفاوت باشد.

 مثلاً عطرهایی که در طیف  رنگ آبی روشن قرار می گیرند در ساختار آن ها از روایح دریایی استفاده می شود و بوی خوش خنک و شیرین دارند که نشانه تازگی و هوای معطر می باشد لذا  در افکار عمومی  این عطر به نوعی عطری آرام بخش محسوب می شود.

 هرچه رنگ های آبی از طیف رنگی روشن خارج شده و به سمت آبی تیره نزدیک شوند ترکیبات ادویه ای  تلخ تری به  آنها اضافه می شود.

  • عطر هایی با رنگ سفید

عطرهای با رنگ سفید می‌تواند تداعی کننده پاکی، نور و روشنایی باشد. در طراحی و فرمولاسیون عطر های سفید معمولاً از رایحه های شیرین و خنک استفاده می شود که می تواند  تداعی کننده سفیدی  برف و زمستان باشد.

عطرهای سفید معمولاً ملایم و خاص هستند و از آنها می توان در لباس های سفید و روشن برای القاء حس پاکی به مخاطبان استفاده کرد و از نظر رفتار شناسی برای افراد اخلاق مدار و منظم استفاده می کنند.

  • عطر هایی با رنگ سبز

عطر هایی با رنگ سبز معمولاً بر اساس سبزی طبیعت ساخته می شوند که در ساختارآنها از رایحه گل، گیاهان، درخت و هر آن چیزی که در طبیعت نشانه سبزی و طراوت است استفاده می شود. هرچه طیف رنگ سبز کمترباشد رایحه خنک، شیرین و ملایم به مشام مخاطب می رسد و هرچه بر تیرگی طیف رنگ سبز عطر افزوده شود رایحه ای تلخ مانند چوب در فضا منتشر می شود.

  • عطرهای با رنگ قرمز

گروهی دیگر از عطرهای رایج و مرسوم با رنگ قرمز شناخته می شوند که از ترکیبات ادویه  ای چون رایحه هایی مثل فلفل، جوز هندی و زنجبیل استفاده می شود.

اگر طیف رنگ قرمز عطر، کدر باشد تعیین کننده رایحه تلخ و چوب است ولی اگر  طیف رنگ قرمز عطر شفاف و روشن باشد  از آن می  توان انتظار رایحه ای شیرین و گلی در کنار رایحه ادویه ای حس کرد.

  • عطرهای با رنگ مشکی

عطرهای مشکی رنگ  به لحاظ نوع رنگ سنگینی که دارند عطر آنها از لحاظ کیفیت نسبت به عطرهای دیگر سنگین تر محسوب می شود. معمولاً در ساختار این عطرها از رایحه های چوب، ادویه و گیاهان معطر بهره می گیرند و غالبا رایحه آن ها تا حدودی تلخ است.

همچنین اگر عطر زنانه رنگ مشکی داشته باشد در آن از ترکیبات گلی مانند یاس استفاده می شود ولی اگر عطر مشکی رنگ مردانه باشد در ترکیب رایحه های  آن رایحه ادویه ها بیشتر مشهود است.

  • عطرهایی با رنگ زرد تا قهوه ای

عطرهایی با رنگ زرد تا قهوه ای طیف های مختلفی چون زرد لیمویی، طلایی و در نهایت رنگ قهوه ای را شامل می شوند. این عطرها از نظر رنگ و رایحه محبوب ترین محسوب می شوند که دارای رایحه های گلی مختلفی هستند. به این ترتیب که طیف زرد کمرنگ رایحه ای خنک دارد و هرچه به سمت تیره پیش می رود رایحه آن گرم و سنگین‌ تر می‌شود.

 

X