رایحه گلی عطر یکی از اصلی ترین گروه ها در میان خانواده های بویایی عطرها به حساب می آید که شامل تمامی نت ها و آکوردهای گل های مختلف می شود. استشمام رایحه گلی در یک عطر، حس بوییدن یک دسته گل واقعی را تداعی می کند. اگرچه رایحه گلی در عطرهای زنانه بسیار محبوب و پرطرفدار است، اما این به معنای آن نیست که در عطرهای مردانه از این رایحه استفاده نمی شود.

عطرهای گلی مردانه نیز همین حس و حال را دارند اما اغلب سنگین تر هستند و معمولا شامل نت هایی همچون رز، بنفشه و زنبق می شوند. در صنعت عطرسازی گل ها به اندازه ای پرکاربرد هستند که رد پای آنها حتی در عطرهایی با خانواده بویایی غیر گلی نیز دیده می شود. در این مقاله قصد داریم تا به صورت مفصل به این خانواده بویایی و ترکیبات آنها بپردازیم.

رایحه گلی عطر چگونه ایجاد می شود؟

روش‌های مختلفی برای ایجاد رایحه گلی وجود دارد. اگر گل رایحه‌ای قوی داشته باشد با استفاده از برخی روش‌های طبیعی مانند تقطیر رایحه آن استخراج می‌شود. اما بسیاری از گل‌ها هستند که به دلایل مختلف نمی‌توان به صورت طبیعی از آن‌ها عصاره گیری کرد.

به همین دلیل است که عطر سازان رایحه این گل‌ها را با استفاده از روش‌های مصنوعی و آزمایشگاهی به وجود  می‌آورند. البته مشکلاتی مانند افزایش مصرف عطرها، حفظ محیط زیست، کمبود منابع طبیعی و… باعث از بین رفتن  روش‌های طبیعی در حوزه عطرسازی شد بنابراین برای ادامه این مسیر عطرسازان از روش های مصنوعی و آزمایشگاهی استفاده می کنند.

همچنین با توجه آنکه برای تولید مقدار کمی عصاره، به مقدار انبوهی گل نیاز است، ممکن است استفاده از بعضی از گل های طبیعی برای حفظ محیط زیست ممنوع شده باشد. مجموع این موارد موجب شده است تا روش های مصنوعی حتی برای گل هایی با رایحه قوی نیز جایگزین روش های طبیعی شود.

دسته بندی رایحه گلی عطر

انواع رایحه گلی در ساخت عطر و ادکلن

به طور کلی رایحه‌ها و نت‌های گلی در 6 گروه تقسیم می‌شوند.پایه اصلی این گروه گل‌هایی مانند گل یاسمن، بنفشه، نرگس، سوسن، گل رز و… می‌باشد. بانوان طرفداران اصلی عطرهایی هستند که رایحه‌های گلی دارد.

به همین دلیل است که بیشتر این عطرها با تم زنانه تولید می‌شوند اما اگر نت‌های بنفشه، زنبق و رز به ترکیب روایح اضافه شود، آن عطر تامی مردانه و  یا دکانت عطریونیک لاکچری آکدنیز مردانه و زنانه پیدا می‌شود. نت های گلی را نمی توان در یک رده بندی کلی تعریف کرد ، زیرا بسیار زیاد و متنوع هستند. طبیعت تنوع قابل توجهی از این مواد شاخص را با رایحه هایی کاملاً متفاوت از یک گل به گل دیگر به ما ارائه می دهد.

برای طبقه بندی آنها ، عطرساز ها آنها را به دسته هایی تقسیم می کنند که نت ها کم و بیش به هم شباهت دارند.

به طور کلی گل هایی که در صنعت عطرسازی مورد استفاده قرار می گیرند به چند گروه کلی تقسیم می شوند که از جمله آنها می توان به گل های بهاری یا سبز، گل های سفید، گل های پودری، گل های ادویه ای، گل های رزی و گل های کمیاب اشاره نمود. در این قسمت به معرفی هر یک از این گروه ها می پردازیم.

آشنایی با رایحه گلی عطر

یکی از نشانه‌های تمیزی و آراستگی زدن عطر است. همواره دیده‌ایم که از انسان‌هایی که به ظاهر و نوع لباس خود اهمیت می‌دهند بوی خوب استشمام می‌شود. عطرها تاثیر زیادی روی مخاطب هدف و انسان‌های اطراف ما دارد. عطرها باید بسته به شرایط آب و هوایی، فصول سال، جایی که می‌خواهیم برویم وانتخاب شود.

مثلا عطری که شما در یک مراسم عروسی می‌زنید با عطری که در یک جلسه کاری مهم می‌زنید متفاوت است. جدا از این موارد هرکسی نوع عطر خودش را بسته به سلیقه شخصی انتخاب می‌کند.

به همین دلیل است که عطرها رایحه‌های بسیار متفاوتی دارند. یکی‌از بهترین رایحه‌ها برای عطر، رایحه گلی می‌باشد. ما امروز‌ در این مقاله سعی داریم در‌‌ مورد آشنایی با رایحه گلی عطر و انواع رایحه گلی عطر صحبت کنیم. اگر شما هم به دنیای عطرها علاقه دارید می‌خواهید با رایحه‌های مختلف عطر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

رایحه گلی عطر چگونه ایجاد می‌شود؟

برای استخراج روایح گل‌ها نسبت به میزان رایحه عطر گل روش‌های مختلفی وجود دارد. برخی از گل‌ها رایحه قوی‌تری دارند و استخراج عطر آن‌ها از طریق روش های طبیعی مانند تقطیر عصاره گیری و استخراج با حلال انجام می‌شود. برخی از گل‌ها رایحه‌های کم‌تری دارند و استخراج با روش‌های طبیعی امکان پذیر نمی‌باشد.

در چنین شرایطی رایحه گل باید از طریق روش‌های شیمیایی استخراج شود. رایحه این گل‌ها از طریق روش‌هایی مانند بازآفرینی و بازسازی در آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود. در دنیای امروز استفاده از عطرها و ادکن‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و همه آدم‌ها از این خوشبو کننده‌ها استفادهمی‌کنند.

همین زیاد بودن تقاضا برای عطرها باعث شده تا منابع طبیعی دچار کمبود شود و عطرسازان بیشتر از روش‌های مصنوعی و آزمایشگاهی استفاده کنند. در برخی موارد برای استخراج عطر برخی گل‌ها به‌ دلیل حفظ محیط زیست از روش‌ها مصنوعی استفاده می‌شود.

زیرا برای به دست آوردن مقدار کمی از عصاره گل باید مقدار بسیار زیادی گل طبیعی استفاده شود‌. تمام این دلایل باعث شده تا روش‌های طبیعی طرفداران بسیار کمتری داشته باشد و برای استخراج رایحه بیشتر از روش‌های مصنوعی و آزمایشگاهی استفاده شود.

استخراج و عصاره گیری رایحه گلی عطر

انواع رایحه گل‌ها در تولید عطر و ادکلن

دسته بندی گل‌های شاخص ویژگی‌های رایحه کاربرد در عطر نمادها
گل‌های پودری میموزا، یاسمن، شکوفه پرتقال شیرین، نرم، آرامش بخش عطرهای زنانه، روزمره ظرافت، زنانه بودن
گل‌های سبز یا بهاری گل برفی، شکوفه گیلاس، نرگس، لاله تازه، خنک، شاداب عطرهای بهاری، روزمره طراوت، امید، زندگی
گل‌های سفید رز سفید، بهار نارنج، یاس، سوسن، پیچ امین الدوله شیرین، قوی، مومی عطرهای زنانه، رسمی پاکی، عشق، زیبایی

رایحه‌های گل‌ها انواع مختلفی دارد ولی پرطرفدارترین گروه‌های بویایی در شش زیر مجموعه دسته بندی می‌شوند. تم اصلی این گروه‌های بویایی را گل‌های، توبرز، رز، نرگس، گل یاسمن، سوسن، گل بنفشه، یاس وتشکلی می‌دهند.

این روایح حسی مانند بوییدن یک دسته گل را ایجاد می‌کند که طرفداران زیادی در عطرهای زنانه دارد. طرفداران این رایحه‌ها عموما خانم‌ها هستند اما اگر نت‌هایی مانند رز، زنبق و بنفشه به ترکیب این رایحه‌ها اضافه شود ترکیب به دست آمده تمی مردانه می‌گیرد مانند دکانت عطر دیور هوم اینتنس. این رایحه‌ها بسته به ترکیب نت طیفی از رایحه گرم و شیرین و سنگین و غلیظ تا سبک و سرحال و فرش دارد.

تنوع زیاد نت‌های گلی باعث شده تا این رایحه‌ها در یک دسته بندی تعریف نشود. این رایحه‌ها در تنوع زیاد از گلی به گل دیگر به صورت طبیعی به ما هدیه داده شده است. عطر سازان تلاش کرده‌اند دسته بندی‌هایی ایجاد کنند و نت‌هایی که به یکدیگر شباهت دارند را در این دسته بندی‌ها قرار بدهند.

به طور کلی این گل‌هایی که در صنعت عطرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند به چند دسته تقسیم می‌شوند. روایح و نت‌های گل در سته‌های گل‌های سبز یا بهاری، گل‌های پودری، گل‌های سفید، گل‌های کمیاب، گل‌های رزی، گل‌های ادویه‌ای تقسیم می‌شوند. در ادامه برخی از این نت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

گروه گل‌های پودری

گل‌های‌پودری یکی از گسترده‌ترین دسته‌ها رایحه را در عطر سازی دارد. این گل‌ها از گل‌های خوش عطر درختچه میموزا تا گل یاسمن و شکوفه پرتقال ورا در بر می‌گیرد. گل‌های سفید این دسته از نت‌ها که مواد مخدر هم نامیده می‌شود کاربردهای زیادی در عطر سازی دارد.

گل یاسمن، نرولی، یلانگیلانگ، سوسن، شکوفه پرتقال، فرانگی پانی، اسمانتوس، گل انگور وبرخی از مهم‌ترین گل‌های سفید این دسته هستند. بسیاری از گل‌های پودری جزو گل آزمایشگاهی هستند چون استخراج آن‌ها به طور طبیعی امکان پذیر نمی‌باشد.

گروه گل‌های سبز یا بهاری

اگر می‌خواهید حس طراوت و شادابی را به دیگران هدیه دهید استفاده از عطرهایی که رایحه گل‌های بهاری دارند را امتحان کنید. رایحه تمامی شکوفه‌های بهاری جزوه‌ نت‌های گل‌های سبز و بهاری می‌باشد. رایحه این گل‌ها نیز بیشتر به صورت آزمایشگاهی استخراج می‌شود. برخی از مهم‌ترین گل‌های بهاری عبارتند از:

گل برفی

گل برفی یکی‌ از گل‌های بهاری می‌باشد که حسی تازه، بهاری و خنک دارد. این گل بیشتر در نواحی مدیترانه و اروپا یافت می‌شود. این گل شکلی زنگوله‌ای و رنگی سفید دارد. گل برفی یکی از اولین گل‌هایی است که بعد زمستان می‌روید و نماد امید و تولد است.

نقش این گل در آکوردهای عطری خنک کنندگی ایجاد حس طراوت است. عطرهایی مانند Fiorucci Fiorucci و Mary Kay Blera دارای رایحه گل برفی هستند.

شکوفه گیلاس

شکوفه‌های گیلاس رایحه‌های گلی ملایم و سبک دارد. این گل یکی قشنگترین گل‌ها در جهان می‌باشد که بسیار مورد ستایش قرار گرفته است. بسیاری از گونه‌های این گل به عنوان گل‌های زینتی در سراسر جهان مخصوصا ژاپن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شکوفه گیلاس نمادی از نجابت، زندگی، عرفان و زیبایی زنانه است. عطرهایی مانند Dior Sakura، Amouage Blossom Love، Escada Cherry in Japan برخی از مهم‌ترین عطرهای دارای نت شکوفه گیلاس هستند.

نرگس

یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین رایحه‌ای که در عطرسازی طرفداران بسیار زیادی دارد، رایحه گل نرگس است. این گل در مناطق مختلفی از جمله آسیا، آفریقا و اروپای مرکزی رشد می‌کند.

رایحه نرگس تند، شیرین و خواب آور است. گل نرگس نماد بخشش، تامل درونی،‌ خلاقیت و سرزندگی است. هدیه دادن گل نرگس به معنای بی همتایی و یگانه بودن است. عطرهایی مانند Hermes H24، Amouage Myths Woman، Tom Ford Velvet Orchid برخی از مهم‌ترین عطرهایی هستند که از رایحه گل نرگس‌ استفاده می‌کنند.

گل لاله

گل لاله رایحه‌ای بهاری مانند دارد که شبیه به زعفران می‌باشد. استفاده رایحه لاله در عطر باعث ملایم شدن و شیرین شدن آن ‌می‌شود. به همین دلیل است که از رایحه گل لاله بیشتر در عطرهای تابستانه استفاده می‌شود.

گل لاله اولین بار توسط ترک‌ها در قزاقستان کشف شد و بعد در‌ بسیاری از شهرها و کشورهای جهان مانند هلند، ژاپن، شانگهای، استانبول، بروکسل ومورد ستایش قرار گرفت.

سالانه جشنواره‌های زیادی در سراسر دنیا برای گل لاله برگذار می‌شود. گل لاله نماد عشق و علاقه کامل و بی قید و شرط است. عطرهایی مانند Cartier Carat، Michael Kors Island مهم‌ترین عطرهایی هستند که در ترکیب آن‌ها از نت‌های گل لاله استفاده شده است.

اشنایی با انواع رایحه گلی عطر

گروه گل‌های سفید

گل‌های سفید یا حسی گل مانند رز سفید، بهار نارنج، یاس وهستند که دارای رنگی سفید می‌باشند. البته در برخی موارد برخی گل‌ها مانند پیچ امین الدوله هستند که در طبیعت به رنگ زرد می‌باشند ولی شهدی سفید دارند.

این گل‌ها جزو گروه گل‌های سفید هستند‌. در ادامه برخی از مهم‌ترین گل‌های سفید که در عطرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

گل مریم

مریم یکی از پرطرفدارترین گل‌ها در گروه گل‌های سفید است. این گل زیبا رایحه‌ای شیرین، سبز و تند دارد. همچنین گل مریم نماد صلح و بی گناهی می‌باشد. همچنین برخی از افراد اعتقاد دارند که گل مریم مانع از نفوذ ارواح شیطانی می‌شود.

عصاره گیری از گل مریم هزینه‌های بسیار زیادی دارد به همین دلیل است که از جایگزین‌های مصنوعی آن استفاده می‌شود. عطرهایی مانند Chloe Le Premier، Dior Poison، Chanel Gabrielle برخی از مهم‌ترین عطرهایی هستند که از رایحه گل مریم استفاده می‌کنند.

گل سوسن

گلی سوسن که جزو نمادهای مذهبی می‌باشد یکی از قدرتمندترین رایحه‌ها را در میان گل‌ها دارد. رایحه قوی و تسخیر کننده این گل را به یکی از مرموزترین گل‌ها برای عطر سازان تبدیل کرده است. سوسن انواع متفاوتی دارد که برخی از آن‌ها در دسته گروه گل‌های سفید جایی ندارند .

اما همه انواع گل سوسن دارای رایحه گلی مومی و شیرین هستند. این گل نماد پاکی می باشد. عطرهایی مانند Cartier Baiser Vole و Hermes Vanilla Galante برخی از مهم‌ترین عطرهایی هستند که از رایحه سوسن استفاده می‌کنند.

پیچ امین الدوله

خاستگاه اصلی پیچ امین الدوله نیمکره شمالی زمین علل خصوص آمریکای شمالی و انگلستان است. این درختچه معطر که رایحه‌ای شیرین و عسلی دارد در ایران اولین بار در باغ امین الدوله کاشته شد. به همین دلیل آن را پیچ امین الدوله نامیدند.

ترکیب پیچ امین الدوله با رایحه‌های نرولی، رز، زنبق و‌ وانیل بسیار خوشبو و پرطرفدار بوده است. پیچ امین دوله نماد شادی زیاد است و حس شیرینی و محبت را منتقل می‌کند. عطرهایی مانند D&G Sicily، Marc Jacobs Honey، Xerjoff Gran Ballo برخی از مهم‌ترین عطر هایی هستند ک از پیچ امین الدوله استفاده می‌کنند.

گل یاس

یکی از محبوب‌ترین رایحه‌های گلی که در گروه گل‌های سفید وجود دارد، گل یاس است. این گل دارای بویی شیرین و بسیار قوی می‌باشد. رایحه قوی یاس باعث شده تا اسانس آن در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد.

بسیاری از محققان بر این باور هستند که گل یاس اولین بار در ایران کشف شده است. این گل نماد زیبایی، عشق و احساسات است همچنین شکوفه‌های یاس را نماد پاکی و فروتنی می‌دانند.

دو گونه از یاس با نام‌های یاس چمپا و یاس رازقی هستند که کاربردهای زیادی در صنعت عطر سازی دارند. یاس چمپا یا رویال جاسمین گل ملی تونس است که رایحه‌ای لطیف و‌متعادل دارد.

یاس رزاقی هم جزو گل‌های بومی هندوستان است که دارای  رایحه‌ گرم، شیرین و پرتقالی می‌باشد. هزینه عصاره گیری از گل یاس بسیار زیاد است به همین دلیل است که عصاره گل یاس بیشتر به صورت مصنوعی و آزمایشگاهی تولید می‌شود.

عطرهایی مانند Dior Jadore، Tom Ford Jasmin Rouge، Guerlain Shalimar برخی از پرطرفدارترین عطر هایی هستند که از رایحه یاس در آن‌ها استفاده شده است.

گل بهار نارنج

گل بهار نارنجی دارای رایحه‌ای باطراوت، شیرین با ته‌ مایه‌ای حیوانی می‌باشد. گر چه تمامی زیر مجموعه‌های گل‌های سفید تحمل تقطیر بخار آب را ندارند، اما بهارنارنج یک استثنا می‌باشد.

به راحتی می‌توان با روش تقطیر بخار آب به صورت طبیعی از بهار نارنج عصاره گیری کرد. گل بهار نارنج نماد فضیلت‌های اخلاقی، پاکی، عشق ابدی، باروری و بی گناهی است.رایحه بهار نارنج عموما در نت میانی استفاده می‌شود و در ترکیب با نت‌های میوه‌ای رایحه آن‌ها را برجسته‌تر می‌کند.

عطرهایی مانند  ، Nina Ricci Nina Rose، YSL Libre و دکانت عطر جورجیو آرمانی مای وی برخی از بهترین عطرهایی هستند که از رایحه بهار نارنج در آن‌ها استفاده شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

X