بر رایحه و ماندگاری عطر، نت های عطر بسیار تاثیرگذار هستند. همان طور که می ‌دانید در کمد لباس ها عطر بسیار مهم است. هر فردی با شرکت در یک مهمانی کوتاه و حتی در لباس کار با کمک عطر می‌ تواند شخصیت و احساسات خود را نشان دهد. شایان ذکر است اینکه هر فردی چه عطری را دوست دارد؟ یا اینکه هر عطر دارای چه بویی است؟

وابسته به نت ‌های بویایی می ‌باشد به احتمال زیاد شما نیز در زمان خرید عطر نام نت ‌ها را شنیده‌ اید، اما افراد کمی به طور کامل در مورد آن ها اطلاعات دارند. به همین علت ما در این مقاله سعی داریم، اطلاعات لازم در مورد نت عطر و چگونگی تشخیص آن ها را در اختیارتان قرار دهیم تا یک خرید منحصر به فرد و جذاب داشته باشید.

نت های عطر چیست؟

نت بویایی مثل نت موسیقی از ترکیب اجزای جداگانه، یک عطر خوشبو و دلپذیر را ایجاد می‌ کند. اگر بخواهیم به طور دقیق تعریف کنیم باید بگوییم که مواد تشکیل دهنده عطر همان نت های بویایی عطر می ‌باشند. در کل نت بویایی دارای سه نوع نت ابتدایی نت میانی و نت پایانی است.

نوع نت توضیحات مثال‌هایی از رایحه‌ها مدت ماندگاری تقریبی
نت ابتدایی (بالایی) اولین رایحه‌ای که استشمام می‌شود و معمولاً سریع تبخیر می‌شود. ترنج، لیمو، پرتقال، اسطوخودوس، رز 5-15 دقیقه
نت میانی (قلبی) قلب عطر و اصلی‌ترین بخش آن. پس از تبخیر نت ابتدایی ظاهر می‌شود. یاسمن، نرولی، یلانگ یلانگ، هل، دارچین 30 دقیقه تا چند ساعت
نت پایانی (پایه) پایه‌ای‌ترین و ماندگارترین بخش عطر. بر روی پوست نفوذ کرده و مدت زمان طولانی باقی می‌ماند. چوب صندل، وانیل، مشک، عنبر، خزه بلوط بیش از 6 ساعت

هر یک از نت های عطر جهت به وجود آمدن رایحه خاص با یکدیگر ترکیب می‌ گردند تمام کسانی که در کار تولید عطر هستند با دقت کامل نت های بویایی را انتخاب کرده تا با ترکیب آن ها احساس خاصی را نمایش دهند و تجربه و اتفاق منحصر به فرد برای مصرف کنندگان تداعی کنند.در زیر به طور کامل با انواع نت ها آشنا می شویم.

نت های عطر را بشناسید

نت ابتدایی چیست؟

نت ابتدایی که به آن نت بالایی نیز گفته می‌ شود، تشکیل دهنده لایه بالایی عطر می ‌باشد. در واقع رایحه ای که در زمان استشمام عطر احساس می ‌شود، هامان نت ابتدایی است. شایان ذکر می باشد که مهم ترین قسمت ساختار عطر انتخاب این نت می باشد. زیرا اولین چیزی که در ذهن مخاطب تاثیر دارد همین نت های عطر است.

به طور معمول نت ابتدایی سریعاً تبخیر شده و فقط ۵ تا ۱۵ دقیقه اول استشمام می گردد. مهم ترین هدف این نت پخش رایحه اولیه است که بعد از آن ذهن افراد را جهت استشمام سایر نت ‌های بویایی آماده می ‌کند.

در کل نت ابتدایی به طور معمول دارای مولکول کوچک و سبک ‌تر می ‌باشد. رایج‌ترین ‌ترین نت ‌های ابتدایی شامل نت‌ های گلی ملایم مثل رز و اسطوخودوس، رایحه مرکبات مانند ترنج، لیمو و پرتقال مانند دکانت عطر یونیک لاکچری آکدنیز است. به طور معمول بادیان و ریحان نیز جز نت ابتدایی به کار می ‌رود.

نت میانی چیست؟

نت میانی که به آن نت قلبی نیز گفته می‌ شود؛ تشکیل دهنده قلب عطر است، در واقع این نت، نت‌ های ابتدایی را حذف کرده و سایر رایحه‌ ها را به مشام افراد می ‌رساند. این نکته نیز باید گفته شود که این نت ها به تنهایی خوشبو نیستند.

زیرا ترکیبات بافری هستند که با سایر نت های ابتدایی ترکیب می ‌شوند. نت بویایی یا نت قلبی ۷۰ درصد عطر را تشکیل داده و در مقایسه با سایر نت ‌ها ماندگاری بیشتری دارد.

در واقع زمانی که شما این نت را احساس می ‌کنید نت ابتدایی تبخیر شده و از بین رفته است. روغن ‌های گل ‌های معطر نرولی و یلانگ یلانگ، یاسمین، شمعدانی مانند دکانت عطرایوسن لورن وای ادوپرفیوم اینتنس و همین طور هل، دارچین، فلفل، فلفل سیاه، علف لیمو و کاج نیز جز نت های قلبی هستند

نت پایانی چیست؟

آخرین رایحه‌ای که افراد در زمان استشمام عطر احساس میکنند نت پایانی است. پایه و اساس تمام عطر ها نت پایانی است، که به آن نت پایه نیز گفته می‌ شود. این نت ‌ها برای بیشتر نشان دادن نت‌ های سبک ‌تر به کار می ‌روند که تاثیر بیشتری در عطر دارند.

شایان ذکر است، که نت پایانی ماندگاری بالا و سنگینی داشته که حدود ۳۰ دقیقه بعد از استشمام عطر، همراه با سایر نت های میانی معلوم می ‌شود. در واقع رایحه ی اصلی عطر ترکیب نت میانی و نت پایانی می‌ باشد.

نت پایانی بر پوست افراد نفوذ کرده و مدت زمان طولانی باقی می ‌ماند. به طور کلی باید گفته شود که این نت بیش از ۶ ساعت ماندگاری دارد. خزه و نت های چوبی مثل چوب سدر، چوب صندل و همچنین وانیل، نعناع هندی، مشک و عنبر جز نت ‌های پایانی محبوب هستند. که این ترکیبات در دکانت عطر جورجیو آرمانی مای وی استشمام می شود.

چگونه نت های عطر را تشخیص دهیم؟

راحت‌ ترین روش جهت شناسایی نت های بویایی مدت زمان طی شده پس از به کار بردن عطر است. نت ابتدایی رایحه ‌ای می‌ باشد که پس از به کار بردن عطر یا تماس آن با پوست حساس می ‌شود، پس از اندکی انتظار بعد از ناپدید شدن بوی اولیه نت های میانی خود را نشان می ‌دهند.

نت پایانی نیز رایحه ماندگار است، که بر روی پوست و لباس باقی می ‌ماند. در واقع همان بویی است که از عطر مخصوص به یاد دارید.

هر یک از نت‌ ها رایحه و احساس خاصی را به عطر می افزایند، رایحه ‌های تازه مثل مشک، گل، چوب، ادویه و میوه از رایج ‌ترین رایحه ‌های عطر محسوب می ‌شوند. هر یک از این رایحه‌ ها تشکیل دهنده نوع خاصی از نت ‌های بویایی هستند. به طور مثال نت ابتدایی شامل رایحه ‌های تازه و گل می ‌باشند اما نت پایانی رایحه های چوب و مشک هستند. و چرا؟

به نقل از سایت Fragrance  علت استفاده از مشک در نت پایانی:

نت های مشکی بیشتر در نت های پایه عطرها یافت می شوند. غنای آنها به پرکردن فونداسیون و افزایش ماندگاری عطر کمک می کند. انواع مختلف مشک، از مشک سیاه تا مشک ترمه، به این معنی است که این رایحه ها می توانند ویژگی منحصر به فردی را به هر عطری اضافه کنند.

انواع نت های عطر

طریقه انتخاب نت های عطر و هرم بویایی

نت ‌های بویایی در انتخاب عطر برای شما بسیار تاثیر گذار هستند، در واقع با ترکیب نت های بویایی گوناگون یک عطر خاص ایجاد می‌ شود، که با آمیخته شدن عطر با لباس شما یک رایحه ی خاص و ویژه به مشام متان خواهد رسید.

زیرا هر یک از  نت های عطر روی پوست رایحه ای ویژه به جا می گذارند. به طور کلی باید گفته شود اگر نت ‌های عطر با یکدیگر ترکیب نشوند، بوی خاص و شگفت انگیزی ایجاد نمی‌ شود. اگر می‌ بخواهید یک عطر با مناسبت ‌ترین نت‌ ها را انتخاب کنید، باید به احساس خود مطمئن شوید.

طرفداران یا قیمت عطر اصلاً مهم نیست، بلکه انتقال احساس خوب به شما مهم است. با شناخت مفهوم نت ‌های بویایی می ‌توانید در مورد سلیقه خود توضیحی داشته باشید.

در واقع برای این فعالیت باید جذاب ‌ترین عطر ها را که در بازار وجود دارند انتخاب کنید، در زمان خرید عطر باید عطر های زیادی را امتحان کنید، تا انواع گوناگون رایحه ‌ها را که واقعاً به آن علاقمند هستید را بخرید.

سخن پایانی

همان طور که می ‌دانید امروزه استفاده از عطر و ادکلن بسیار رایج شده است, زیرا شخصیت هر فردی را عطر ها تشکیل می دهند. عطر های متفاوت از ترکیبات متفاوتی تشکیل شده اند. هر شخص با توجه به سلیقه خود از عطر های مختلفی استفاده می کند که برایش بسیار دلپذیر و جذاب است.

مهم ترین ترکیبات عطر نت ‌های ان می‌ باشند که در ماندگاری عطر بسیار تاثیرگذار هستند. برای ساخت یک رایحه جذاب باید نت های اولیه، میانی و پایانی را با یکدیگر ترکیب کرد که این کار را باید بسیار با دقت انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

X