از اهداف مهم ظهور روندهای عطری نسل Z بیان فردی و هویت شخصی بود؛ زیرا این نسل تنها به دنبال این نیستند که با استفاده از عطر بوی خوش دهند بلکه آن ها می خواهند از طریق عطرها، خاطرات در ذهن مخاطب زنده شده و افراد خلاق و اصیل به چشم آیند.
عطرهای زیادی وجود دارد که می تواند نیاز این نسل را برآورده کند. عطر Amagi از برند ترند پرفیوم نمونه ای برجسته از عطرهای نسل Z به حساب می آید. این عطر به تنهایی تصویرگر شکوه و طروات جوانی است.
پایه این عطر کهربا، خزه و بلوط است که با نت های خوشبو و درخشان مرکبات و میوه های جون گریبپ فروت، نارنج و سیب درآمیخته شده است. انتظار می رود با گذشت زمان در سال 2025 تمامی عطرها با رویکرد شخصیت محوری و تمرکز بر جوان گرایی تولید و عرضه شوند.
فروشگاه عبدو پرفیوم با ارائه جدیدترین و ترندترین رایحههای نسل Z، مرجعی مطمئن برای انتخاب عطرهای مدرن و جوانپسند است.

زمینه های ظهور عطرهای نسل Z
همانطور که بیان شد عطرهای نسل ضد خودگرا پایدار و مقرون به صرفه هستند. عواملی وجود دارد که هر کدام از آن ها می تواند یک ایجاد نیاز نسبت به عطرهای نسل ضد ایجاد کند. موارد زیر برخی از دلایل ظهور عطرهای نسل Z محسوب می شوند.
-
نیاز به وجود عطرهای متنوع برای حالات و موقعیت های مختلف
افراد این نسل، عطر Z را بخشی از هویت خود قلمداد می کنند. آن ها کمد عطرهای خود را نه فقط بر اساس علاقه به بوی عطر بلکه بر طبق زیبایی شناختی انتخاب و تنظیم می کنند. آن ها برای معرفی عطرها این نسل در شبکه های مجازی از هشتگ هایPerfumeTok# و Smellmaxxing# استفاده می کنند.
-
افزایش علاقه مندی به عطرهای اسپرت وخاص
این افراد بیشتر به دنبال رایحه های منحصربه فرد و غیرسنتی هستند. در سال های اخیر میزان تمایل به خرید عطرهای اسپرت با بوهای منحصربه فرد به طرز عجیبی افزایش یافته است. افزایش علاقه به یک عطر خاص زمینه ظهور آن عطر را ایجاد می کند؛ زیرا در به دنبال نیاز باید محصولی جهت برآورده کردن آن نیاز وجود داشته باشد.
-
افزایش محبوبیت نسبت به عطرهای لوکس و مناسب با محیط زیست
نسل z دوستدار عطرهایی هستند که علاوه بر اخلاق مداری توجه به سلامت روان، آرامش نیز از آن ها دریافت شود. عطرهایی که در نهایت لوکس بودن ساختار آن ها در راستای حافظت از محیط ریست خواهد بود.
-
تحلیل های google terend در ظهور عطرهای نسل Z
داده های گوگل ترند نشان می دهد در سال 2025 صد درصد از حجم جست وجوی گوگل را عبارت عطرهای پایدار تشکیل داده است. عطرهای اسپرت یا همان عطرهای فاقد جنسیت در سال 2024 هفتاد درصد سرچ ها را شامل شده است. در این سال، کاربران نسبت به عطرهای مینیمال توجه ای نشان نداده اند.
تیک تاک یکی از مهمترین پلتفرم هایی هست که در رشد و ظهور عطرهای نسل Z تاثیرگذار بوده است. فضای آنلاین و پلتفرم های اجتماعی باعث گسترش فروش این عطرها شده است. البته این پلتفرم ها در ایجاد علاقه و نشان دادن شمایل اخلاقی از طریق عطرها نقش به سزایی داشته اند.

رفتار عطری نسل Z
این افراد به جای این که اسپری عطر را برداشته و چند قطره پشت گوش یا زیرگلوی خود بزنند تمایل به لایه سازی رایحه ها یعنی استفاده همزمان چند عطر و سازشگری عطرها با موقعیت ها دارند. برآوردها نشان می دهد تقریبا هشتاد و سه درصد از نسل زدی ها حداقل سه بار در هفته از این عطر استفاده می کنند.
تحلیلگری بیان می کند: مردم به این درک و باور رسیده اند که روز آن ها به رایحه های معطر معنا می یابد. بسیاری از بوها برای آن ها حس نوستالژی ایجاد کرده و حس تازگی را با آن ها تجربه می کنند. این عطرها صرفا برای جذب بیشتر مشتری نبوده بلکه هدف اصلی آن ارتقای اعتماد به نفس و قدرت بخشی است.
حساسیت عطری خانم ها بیش از آقایان است. البته این حسایت مربوط به گذشته بوده زیرا امروز حتی پسران نوجوان نیز به استفاده از عطرهای لوکس علاقه مند هستند. این افراد گروه های خاصی هستند که در تیک تاک اصلاح Smellmaxxing لایه سازی عطرها بین آن ها رواج یافته است. اصطلاحی که حتی نیویورک تایمز آن را به عنوان جذابیت بوی بدن تعریف کرده است.
نقل از سایت personalcareinsights.com که درباره رفتار عطری نسل z گفته شده.
«For Gen Z, fragrance isn’t just about smelling good it’s become part of how they express themselves, like fashion or music. They’re mixing, layering, and choosing scents that reflect who they are and what they care about.»
«برای نسل Z، عطر فقط به معنای بوی خوب نیست – این به بخشی از نحوه ابراز وجود آنها تبدیل شده است، مانند مد یا موسیقی. آنها عطرهایی را ترکیب میکنند، لایه لایه میپوشند و انتخاب میکنند که منعکس کننده شخصیت و چیزهایی است که به آنها اهمیت میدهند.»
دلیل اهمیت عطر برای نسل Z
به دلایل زیر این عطرها برای نسل زد اهمیت دارد.
خودابرازی و هویت بخشی
همانطور که در مباحث قبل بیان شد عطر برای نسل z صرفا یک محصول زیبایی نیست بلکه بیان بخشی از هویت شخصی به حساب می آید. نسل زدی ها از عطر بیشتر برای نشان دادن استایل، هویت شخصی و اخلاقیات خود استفاده می کنند.
آسایش روان
با توحه به وجود استرس و تنش در زندگی های امروزی مردم بیشتر تمایل دارند از عطرهایی استفاده کنند که روح و روان آن ها را ارام کند. برخی مجموعه های عطرسازی برای رسیدن به این هدف از علوم اعصاب در تولید عطرها استفاده می کنند. CosmicPower یک نمونه از این مجموعه ها می باشد.
دسترسی پذیری و تجربه گرایی
فرمت های کوچک تر و ارزان تر مثل بادی میست ها راه ورود آسانی به دنیای عطرها باز کرده اند. عطرهایی که دستیابی به آن ها سخت هست و به راحتی پیدا نمی شوند ایجاد نگرانی کرده و میل و رغبت برای استفاده از آن ها کاهش می یابد. عطرهای نسل ضد جزء عطرهایی هست که سهولت دسترسی پذیری دارند.
فرصت بیشتر برای برندها
برندهایی که با داستان سرایی سعی در جذب مخاطب دارند بسیار برتر و خاطره انگیز تر خواهند بود. در نتیجه فرصت بیشتری برای این برندها در بازار مهیا می باشد. به طور مثال یک عطر با محوریت بوی کسی که دلت برای آن تنگ شده فروش و محبوبیت جهانی پیدا کرد و ادامه دهنده موثری در ظهور روندهای عطری نسل Z شد.
استفاده اصیل
پلتفرم های اجتماعی بسیار زیاد هستند ولی آن پلتفرمی که بیشترین نقش را در ظهور روندهای عطری نسل Z داشت پلتفرم تیک تاک است. بعد از تیک تاک می توان از اینستاگرام نام برد. پلتفرم های که کمپین های بزرگی برای معرفی در آن ها به اجرا در آمده است.

رشد عطرهای لوکس و دپ در سال های اخیر
پس از دوران پاندومی کرونا، بازار عطرهای لوکس رشد چشمگیری داشته است. همزمان با این رشد، محبوبیت دوپ ها یا همان نسخه های مشابه عطرهای گران قیمت نیز افزایش یافت. برندهایی چون EdenPerfumes که برای جایگزینی وگان به وجود آمدند به یک برند مستقل تبدیل شدند.
از نمونه های دیگر می توان به MayaNjie عطرساز سوئدی مقیم بریتانیا نام برد. فردی که برندش را در سال 2016 به طور کامل راه اندازی نمود. ایده این عطر با مشاهده عطرهای خانوادگی او ایجاد شد. به طور مثال، او با مشاهده عکسی از سواحل گامبیا به ساخت عطر Tropica پرداخت. عطری که بوی نمک، اناناس و دریا به راحتی از آن قابل استنشاق است. این فرد بیان می کند خودآموز بودن به من آزادی داده تا عطرسازی را از دید هنری و غریزی تجربه کنم.
موقعیت عطرهای لوکس در بازهای جهانی
این صنعت در سال ۲۰۲۴ سریع ترین رشد را در میان محصولات زیبایی داشت. همچنین فروش این عطرها ۱۴ درصد افزایش رشد سالانه را در پی داشتند. امید است بر اساس روند پیش رو در سال های اخیر شاهد رشد هفت درصدی این بازار باشیم.
چالش های ظهور روندهای عطری نسل Z
این عطرها نیز مانند همه فعالیت های با چالش هایی مواجه است. چالش هایی که فرصت های مختلفی را برای این عطر رقم زده اند. تعدادی از این چالش ها به راحتی قابل حل بوده و تعدادی دیگر راه حل های مشکل تری دارند. در زیر به چند مورد از این چالش ها اشاره می کنیم.
-
تعادل میان دسترس پذیری و لوکس گرایی
نسل زد اغلب با محصولات کوچک و دپ وارد بازار می شود. در این شرایط برای ایجاد تطابق بین دسترس پذیری و لوکس گرایی برندها باید بتوانند نسخه های دوپ را به برندهای بزرگ تبدیل کنند.
-
حفظ ارتباط پایدار
با توجه به سرعت تغییر ترندها، برندها باید همواره نوآور باشند. برخی از برندها توانستند با کمک پیام ها و بازخوردهای اجتماعی به یک ثبات رسیده و از این چالش گذر کنند.
نتیجه گیری
اکنون صنعت عطر در نقطه ای قرارگرفته که موفقیت آن نیازمند نوآوری و حفظ اصالت به صورت همزمان است. برندهایی که می خواهند نسل زد را جذب کنند باید فرمت های شخصی سازی شده هماهنگ با ساختار زیست محیطی ارایه دهند.
آن ها باید با رایحه ها، روایت کننده احساسات و خاطره ها باشند. علاوه بر این با فرهنگ روز و زیباشناختی به صورت هماهنگ و موازی عمل کنند. در نهایت عطر برای نسل زد تزیینی نیست بلکه جزیی از شخصیت او به حساب می آید.
محققان آینده صنعت عطر را در گروه شکستن قواعد قدیمی و پایبندی به ارزش ها و اصالت می داند. توجه به این موارد می تواند یک کمپانی عطر را بزرگ و برجسته کند.
