صنعت عطر سازی تاریخچه دیرینه دارد.
نخستین عطر توسط مصریان استفاده شده که حدودا بیش از 5000 سال پیش بوده و استفاده از آن منحصر به مراسم وآیین های مختلف مانند مومیایی مرده ها و نظافت قبور و دعا نویسی و انرژی زایی مورد مصرف بوده.
در عبادتگاه های مصریان قدیم دست نوشته هایی یافت شده که حاکی از این است که آنها برای بوهای معطر از انواع گیاهان معطر استفاده میکردند. هنر عطر سازی در دوران باستان از بین النهرین و مصر شروع شد.
اولین کسی که عطر را تهیه کرد خانمی به نام ( تاپوتی) بود؛ یک شیمی دانی که در دوران بین النهرین زندگی میکرد.

اروپاییها و آمریکاییها برای اولین بار از عنبر نهنگ در صنعت عطر سازی بهره بردند که تحول بزرگی در این صنعت شد. به این شکل که از عنبر نهنگ برای تثبیت بوی عطر با ماندگاری بالا و کیفیت عالی مورد استفاده قرار می گرفت البته این ماده خاص و کمیاب کم کم در صنعتهای مختلف هم بکار برده شده از جمله صنعت قهوه سازی و سیگار و بخورها و حتی پودرهای رنگی و ……

مقدار ماندگاری عطرها و ادکلن ها از میزان غلظت مواد تشکیل دهنده انها میباشد ؛(ترکیبات رایحه ها و روغن ها)
اگر مقدار رایحه های موجود بیشتر باشد ماندگاری آنها هم بیشتر میشود؛ عنبر نهنگ جز’ تثبیت کنندهای تاثیر گذار در عطرها میباشد.
متاسفانه امروزه عطرها ماندگاری سابق را ندارند؛ که چندین عامل موثر هستند اول اینکه حمایت از محیط زیست و حیوانات باعث شده تولید کنندگان عطر نتوانند از دو منشا’ گیاهی و حیوانی که رایحه و تثبیت کننده اصلی عطرها هستند استفاده کنند؛ دوم اینکه ماندگاری کمتر موجب استفاده بیشتر شده و در نتیجه فروش بیشتری را در پی خواهد داشت ؛ سوم اینکه با افزودنیهای شیمیایی جایگزین منابع اصلی، تولید بیشتری میکنند و کیفیت و ماندگاری عطرها را پایین می اورند.

شرکتهای معروف عطر های ساخته شده با عنبر نهنگ که (کهربا) نیز گفته میشود با قیمتهای بالا بفروش میرسانند
رایحه عنبر نهنگ غیر قابل وصف است چون برای بوجود آمدنش زمان زیادی در دریا طی شده و از ترکیبات خاصی تشکیل شده
نت های گرم ، قوی و سنگین این رایحه حیوانی حواس ما را نوازش داده و بیدار میکند و خاطره ای خوش در ذهنمان تداعی میکند.آیا میدانید چرا ماندگاری عنبر نهنگ طولانی است؟ به دلیل گرمی و شیرینی که باعث میشود عطر بیشتری متصاعد شود.

فرانسه در تولید بهترین عطر و ادکلن ها رتبه اول را دارد؛ اولین عطر فرانسوی در شهر( گراس ) تولید شد و به عنوان پایتخت عطر دنیا شناخته شد.

در تولید عطر مهمترین و اساسی ترین بخش رایحه است که شما استشمام میکنید؛ به عنوان نمونه عطر معروف ( کوکو شنل) مختص کمپانی فرانسوی از عطرهایی است که طراحان آن به ماندگاری بالای عطر توجه ویژه ای کرده اند؛ آب و الکل در عطر به عنوان پخش کننده رایحه عطر میباشد که اگر از این دو حلال بیش از حد مجاز استفاده شود کیفیت و ماندگاری عطر پایین می آید.

نکته مهم دیگر در فرایند عطرسازی تثبیت کنندها هستند که بیشترین نقش را در برقراری تعادل بین مواد موجود در عطر و میزان تبخیر آن بر روی پوست را اجرا میکنند؛این ماندگاری بالا که در عطرها موجود هست به علت وجود تثبیت کنندهایی مانند ( عنبر نهنگ) میباشد.

عطر (دیورفارنهایت) مختص کمپانی فرانسه جز’ عطرهای پاییزی و زمستانی است.
در این سی سالی که از تولید این عطر خوش بو میگذرد استقبال شایانی شده است. این عطراز پرفروش ترین عطرها میباشد ترکیبات اولیه آن رایحه هایی مثل : بابونه ، جوزهندی ، وترکیبات میانی: رایحه ی یاس ،سدر ، پیچ امین الدوله
استفاده شده و ترکیب نهایی : مشک، عنبر نهنگ ( کهربا) و چرم که منشا’ حیوانی دارند تشکیل شده .
عطری بسیار جذاب و دوست داشتنی است و رایحه ی گرم و شیرین دارد که باعث ایجاد حس خوب و آرامشی خاص میشود.عنبر سلطان نیز یکی از عطرهای برند معروف دنیاست که منشا حیوانی دارد( عنبر نهنگ اسپرم) میباشد

عطر (دوان دولچه گابانا) برند ایتالیایی نیز از عطرهایی است که خیلی پرطرفدار میباشد.
جز’عطرهای گرم و تلخ و شیرین است؛ به نحوی که احساس آرامش روحی و لطافت خاص ایجاد میکند و مناسب فصل زمستان است.
ترکیبات اولیه این عطر دلنواز گریپ فرود و گشنیز است که شادی و نشاط و هیجان به همراه دارد؛ ترکیبات پایانی رایحه تنباکو و عنبر نهنگ ( کهربا) و سدر میباشد ؛ که برای رفع خستگی و حس راحتی و آرامش بسیار مناسب است.

انواع عطرهای معروف کمپانیهای عطرسازان اروپایی که در ترکیباتشان از عنبر نهنگ استفاده کرده اند جز’ بهترین عطرهای دنیا محسوب میشوند .صنعت عطر سازی رو به پیشرفت و ترقی است ؛ چون که حس بویایی یکی از قویترین حس های ما میباشد پس مستلزم توجه و ارزش گذاری است.

عطر و رایحه بر روی حواس و حافظه، خلاقیت، روابط اجتماعی و ایجاد روحیه بالا تا’ثیر گذار است ؛ به همین دلیل کمپانیهای عطر سازی عطرهای مصنوعی ( انسانی) یعنی بازسای رایحه و بوی بدن انسان یا( فرمون ها) در حال تحقیق و پژوهش میباشند ؛به این تحقیقات عطر سازان رایحه درمانی گفته میشود. قابلیت عطرها به حدی است که باعث تقویت خلق و خوی و تقویت قوای جسمی و روحی میشود.

عنبر نهنگ و یا عنبر سائل از ترشحات روده و معده نهنگ تشکیل شده که بسیار با ارزش و قیمتی میباشد؛ این ماده خوشبو با منبع حیوانی ترکیبی از چربی و عنصری به نام ( آمبرگریس) است که در چند رنگ( سیاه ،سفید ، خاکستری و زرد) یافت شده با کیفیتهای متفاوت مرغوبترین آن رنگ سفید و نامرغوبترینش رنگ سیاه است که بسیار سفت میباشد
غذای اصلی این نهنگ ماهی مرکب است که به گفته یک سری از دانشمندان عنبر تولید شده حاصل انباشته شدن غذاهای هضم نشده در شکم نهنگ میباشد که یا از طریق دهان یا مخرج دفع میشود و یا بقدری این توده بزرگ میشود که دستگاه گوارش را پاره کرده و منجر به مرگ نهنگ میشد .

با تحقیقات جدید انجام شده پی بردن که علاوه بر استفادهای محدود که در قدیم از عنبر نهنگ می کردند الان در بهبود فشار خون و تقویت قوای جنسی، تحریک اشتها، تقویت مغز، بهبود مشکلات گوارشی و فواید بسیار دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.
عنبر نهنگ را به صورت مستقیم و غیر مستقیم( همان استفاده از عطرهای حاوی عنبر نهنگ) برای درمان مورد استفاده قرار میدهند .

عطرهای برند و معروف از عناصر طبیعی که در طبیعت موجود هست تهیه میشود البته بسته به سلایق مختلف تنوع بسیار دارند از جمله ( ادویجات انواع مرکبات و نمکها و گیاهآن معطر) که برای تثبیت عطر این عناصر در صنعت عطر سازی از عنبر سائل کمک گرفته میشود.

دانشمندان کشف کرده اند که (عنبر) برای محافظت از صدمه دیدن دستگاه گوارش نهنگ توسط مواد برنده و سفت و سخت مثله تیغ ماهی و فلسهای سخت میباشد؛که به مرور بعد از انباشته شدن از دهان و یا مخرج دفع شده و بعد از سالها در دریا بر اثر فعل و انفعالات هوا و خورشید تبدیل به ماده سفت و خوشبو میشود؛ که در وزنها و ابعاد مختلف یافت میشود در وزنهای چند گرمی تا وزن ۵۰۰کیلوگرمی گزارش شده.
جویندهای این طلای شناور بسیارند که به طرق مختلف حتی با استفاده از سگهای تعلیم دیده در پی یافتن این گنج گرانبها هستند البته این نوع نهنگ ها همگی این ماده با ارزش رو تولید نمیکنند حدودا یک در صد از این نوع نهنگ ها عنبر تولید میکنند که برای ساکنین آن مناطق رزق و روزی و برای تجار ثروت هنگفت به ارمغان می آورند .

افراد سود جو با شکار بی رویه مسبب انقراض این نهنگ غول پیکر میشوند که خوشبختانه مسئولان به موقع اقدام کرده و شکار این موجود شگفت انگیز رو ممنوع کردند؛وحتی دربرخی کشورها برای حمایت از این حیوان بی دفاع تجارت این ماده قیمتی ممنوع شده.

 

دیدگاهتان را بنویسید

X