عطر یکی از پرطرفدارترین اقلامی است که فارغ از جنسیت و سن و … از سوی افراد تقاضا می‌شود. ممکن است شما هم در زمان خرید این محصول با اصطلاحات گوناگونی مواجه شوید و دچار سردرگمی شوید. تفاوت میان انواع عطرها شامل پرفیوم، ادو پرفیوم، ادو تویلت، ادکلن و اوفرش یکی از سوالات پر تکرار از سوی تقاضا کنندگان و مشتریان است که خرید آنها را دشوار نموده است. ما در این مقاله در رابطه با عطر فرانسوی و اصطلاحات رایج آنها بحث خواهیم کرد. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید:

عطر چیست؟
عطر در زبان لاتین به معنی دود است و به مخلوط های آروماتیک و ترکیبی از اسانس‌های معطر اتلاق می‌گردد. مواد تشکیل دهنده ی عطر شامل اسانس‌های روغنی، ترکیبات معطر، ثابت کننده و نگهدارنده و الکل می‌باشد و رایحه‌های گوناگونی از آن وجود دارد. عطرها بر اساس میزان تفاوت موجود در درصد الکل و اسانس به کار رفته در ترکیب خود، تحت عناوین گوناگونی شناخته می‌شود.
اسانس موجود در عطرها از رایحه‌های گیاهی (ریشه، ساقه، دانه، برگ)، میوه ای (صمغ، رزین، پوست درختان، روغن چوب، میوه) و حیوانی (مشک، عنبر، کاستوریوم و عسل) گرفته می‌شود. از اسانس‌های فوق رایحه‌های مختلفی نظیر تلخ، تند، ترش، شیرین و ملایم تولید می‌شود.
اسانس‌های ذکر شده عطرهای روغنی هستند که به روش‌های طبیعی و مصنوعی استخراج می‌شود. در روش طبیعی، روغن از روش‌هایی شامل تقطیر، استخراج با حلال، استخراج با سیال، استخراج اتانول و روش پولکی به دست می‌آید. در روش مصنوعی نیز به کمک ترکیبات آلی می‌توان روغن معطر را استخراج کرد.

عطر فرانسوی:
شاید برایتان جالب باشد که چرا فرانسه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان عطر در جهان بوده است؟! فرانسوی‌ها در گذشته از جوامع بشری بودند که خود را عاری از نیاز به استحمام می‌دانستند و این عامل یکی از بزرگترین افتخارات آنها تلقی می‌شد. بسیار جالب است که یکی از افتخارات اشراف مهد تمدن اروپا عدم نیاز به استحمام و تمیزی بود. مردم این جامعه، آلودگی و کثیفی حاصل از حمام نکردن خود را با رایحه‌های مختلف پنهان می‌کردند و این کثیفی سر آغاز تولیدات گسترده عطر و ادکلن شد. امروزه فرانسه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان عطر در جهان است که شهرت بسیار زیادی در این زمینه دارد.
اولین عطر فرانسوی با ترکیب عصاره‌های گل رز، عنبر و مشک و ترکیبی از ۳۰ عصاره طبیعی دیگر تولید شده و “کیفی” نام گرفت. امروزه این تولیدات گسترش یافته است و عطرهای بسیار زیادی در طبع‌های سرد و گرم و رایحه‌های شیرین، تلخ، ترش و تند تولید و روانه ی بازار شده است.

اصطلاحات رایج عطرهای فرانسوی اصلی:
اغلب ما در زمان خرید عطر با اسامی گوناگونی مواجه شده‌ایم که خرید ما را سخت‌تر کرده است. داشتن اطلاعات کلی در رابطه با این اصطلاحات ممکن است خرید شما را بسیار راحت‌تر و رضایت‌بخش تر کند. به طور کلی عطرها بر اساس درصد ترکیب الکل و اسانس مورد نظر به چند نوع تقسیم می‌شود که شامل پرفیوم، ادو پرفیوم، ادو تویلت، ادکلن و اوفرش می‌شوند. در ادامه به بررسی مختصر و کامل هر کدام خواهیم پرداخت:

پرفیوم:
پرفیوم‌ها یکی از رایج‌ترین نوع عطرهای موجود در بازار است که 20 تا 40 درصد آن اسانس خالص و روغنی می‌باشد که این میزان، بالاترین میزان غلظت اسانس معطر را شامل می‌شود. ماندگاری پرفیوم بسیار بالاست؛ به گونه‌ای که بیش از نصف روز رایحه ی آن را احساس خواهید کرد. ماندگاری این عطرها در حدود 6 الی 8 ساعت می‌باشد و برای کسانی که در طول روز یکبار از عطر استفاده می‌کنند بسیار مناسب است. نکته ای که وجود دارد، قیمت بالای پرفیوم ها نسبت به دیگر نمونه‌های ادکلن و عطر است.
پرفیوم‌ها با نام‌های دیگری نظیر اکستریت د پرفیوم (Extrait de Parfum) یا عطر خالص نیز در بازار شناخته می‌شوند و به دلیل غلظت بالایی که دارد اغلب برای استفاده ی کسانی که دارای پوست حساس هستند، بسیار مناسب است.

ادو پرفیوم:
ادو پرفیوم یکی دیگر اصطلاحات رایج در میان عطرها است که از نظر غلظت پس از پرفیوم و در جایگاه دوم قرار گرفته است. عصاره ی خالص موجود در عطرهای ادو پرفیوم 15 تا 20 درصد است و رایحه ی آنها سبک‌تر از نوع قبلی است. طبیعی است این نوع از عطرها ماندگاری کمتری نسبت به پرفیوم‌ها داشته باشند اما دارای قیمت پایین‌تری می‌باشند.
ادو پرفیوم‌‌ها (EDP) دارای الکل بیشتری است و ماندگاری آن بین 4 الی 5 ساعت می‌باشد. این نوع از عطرها، رایج‌ترین نوع عطر مصرفی در بازار است که مناسب تمامی افراد برای استفاده در مجالس و مهمانی‌ها می‌باشد.

ادو تویلت:
دسته ی دیگری از عطرهای موجود در بازار تحت عنوان ادو تویلت شناخته می‌شوند که روی شیشه آنها عبارتEDT مشاهده می‌شود. اسانس روغنی موجود در این عطر 5 تا 15 درصد است و بین 4 تا 5 ساعت ماندگاری دارند. در زمان خرید ادو تویلت اغلب به نت‌های آغازین باید توجه داشته باشید. عطرهای ادوتویلت یا ادو توالت از محبوب‌ترین عطرهای موجود در بازار به‌شمار می‌روند که به دلیل مقرون به صرفه بودن و قیمت مناسبی که دارند اغلب بیشترین تقاضا را برای مصارف روزانه به خود اختصاص می‌دهند.

ادکلن یا ادوکولن:
ادوکولن یا EDC یکی از معروف‌ترین انواع عطرهاست که مصرف آن بسیار شایع است. این نوع از عطرها دارای غلظتی کمتر از انواع قبلی است و از کمترین میزان اسانس‌های روغنی ساخته شده است. میزان اسانس روغنی خالصی که در تولید ادوکولن‌ها مصرف می‌شود، حدود 2 تا 7 درصد است. 3 درصد از ترکیب سازنده ی این نوع از عطرها را عصاره‌ها تشکیل می‌دهند؛ به همین دلیل رایحه ی آنها بسیار ملایم است و برای افرادی که به عطرهای سبک علاقمند هستند بسیار مناسب است.
نکته ای که وجود دارد ماندگاری 2 ساعته ی این نوع از عطرهاست. باور غلطی که در جامعه وجود دارد، تقاضای ادکلن‌ها از سوی آقایان است که کاملا بی اساس است. ادکلن‌ها در رایحه‌های زنانه و مردانه و بر اساس سلیقه‌های مختلف تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرند. ادکلن نیز مناسب برای استفاده‌های روزانه است. قیمت ادکلن‌ها در مقایسه با سایر عطرها مناسب‌تر است و اغلب در ظرف‌های بزرگ‌تر نسبت به انواع قبلی به فروش می‌رسد.

اوفرش:
اوفرش (Eau Fraiche) در دسته بندی دیگری از عطرها قرار دارد که ماندگاری مشابه ادکلن دارد و معمولاً تا ۲ ساعت دوام دارد. تفاوت اوفرش با ادکلن در غلظت آن است؛ به طوری که غلظت اوفرش کمتر از ادکلن بوده و بین ۱ تا ۳ درصد است. علی رغم غلظت کم اوفرش‌ها، میزان الکل به کار رفته در آن بسیار کم است و عمدتا آب جایگزین الکل شده است.

جمع بندی:
عطرها یکی از پرمصرف‌ترین کالاهای موجود در میان لوازم زیبایی و بهداشتی هستند که خرید آنها در گرو داشتن اطلاعاتی از انواع آن و آشنایی با اصطلاحات پرکاربرد موجود در بازار است. غلظت الکل و اسانس معطر باعث تفاوت در ماندگاری و قیمت محصول می‌شود و شما با داشتن درک صحیحی از آنها، می‌توانید خریدی صحیح و مقرون به صرفه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

X