عطر یکی از محصولات پرطرفدار است که در رایحه‌های مختلف طراحی، تولید و عرضه می‌گردد. عطرها اغلب توسط عطرسازان بسیاری در سراسر جهان طراحی و توسط برندهای گوناگونی تولید می‌شود. ژان کلود النا یکی از عطاران و طراحان بزرگ عطر در جهان است که با لقب جادوگر رایحه‌ها شناخته می‌شود. ما در این مقاله سعی داریم بیشتر با کلود النا آشنا شویم؛ پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید:

معرفی ژان کلود النا:
ژان کلود النا یکی از بزرگ‌ترین طراحان عطر در جهان است که خواستگاه او شهر گراس فرانسه است. فرانسه بزرگترین کشور تولید کننده عطر است و شهر گراس آن معروف به شهر عطاران می‌باشد. ژان کلود النا در سال 1947 در گراس متولد شده و از سن 17 سالگی وارد عرصه ی طراحی عطر شد و به طور تجربی و خودآموز این هنر را به طور حرفه ای ادامه داده است. وی در آزمایشگاه‌های بسیار معتبر گراس، پاریس، نیویورک و ژنو مشغول خلق رایحه‌های کم نظیر و فوق‌العاده پرطرفدار بوده است.
ژان کلود النا عطرسازی را سرنوشت پدر خود می‌دانست و اظهار داشت پدرش قبل از نوشیدن و خوردن چیزی و حتی خواندن اثری بر حسب عادت آن را به بینی خود نزدیک می‌کرد. دختر او نیز امروزه در زمینه طراحی عطر مشغول به فعالیت حرفه ای است.
این طراح بزرگ عطر در جهان به عنوان فردی که خود را عامل ثبات جایگاه عطرسازی به عنوان یک هنر می‌داند، ادامه دهنده ی مسیر “ادموند رودنیتسکا”، یکی از بزرگترین طراحان عطر است و هنر خود را نزد این طراح بزرگ آموخته است.
النا یک فیلسوف و یک متفکر است که توانایی مکتوب کردن دیدگاه‌ها و عطر هایشان را دارد و نویسنده ی کتاب‌هایی نظیر خاطرات یک بینی ( The Diary of a Nose )می‌باشد. یکی از جملات پر مفهوم او در این کتاب عبارتست از: «بو یک کلمه است، عطر یک ادبیات است». ژان کلود النا بر این باور است که طراحی عطر یک موضوع فکری مانند سرودن شعر خاطرات است ومی‌بایست به آن فکر کرد. به طور کلی النا دارای سبک متفاوتی در طراحی عطر است.
وی پیش از ترکیب مواد در لابراتوار، فرمول مربوط به آن را می‌نوشت و در مورد آن فکر می‌کرد. اغلب فرمول‌های طراحی شده توسط النا کوتاه هستند و ماحصل آن یک عطر کم غلظت پایه با استفاده از کمترین تنوع مواد اولیه می‌باشد.
ژان کلود النا فرانسوی، لقب جادوگر عطرها را به خود اختصاص داده است و عطرهای او القاگر حس وقار، متانت، آزادگی و سبک‌بالی است. شخصیت النا توام با هنر، احساسات و ادبیات است و همین مولفه‌ها آثار او را از محصولات دیگر متفاوت کرده است. وی معتقد است که عطر به ‌عنوان شعر معطر توصیف می‌شود و عطر مشترک، روان جنسیتی و تک جنسیتی بوده و سبک مینیمالیست شفافی دارد.

برندهای همکار با ژان کلود النا:
ژان کلود النا ( Jean Claude Ellena ) با برندهای معروف و مطرح بسیاری نظیر بولگاری، ون کلیف اند آرپلز، سیسلی، کارتیه، آمواژ و هرمس همکاری داشته است و عطرهای بی‌نظیری را طراحی و خلق نموده است. بیش‌ترین همکاری او طی سال‌های 2004 تا 2016 با برند هرمس بوده است که سرانجام با داشتن بیش از 12 عطر خارق‌العاده در کارنامه ی خود، مجموعه ی هرمس را ترک کرد و اکنون نیز در فردریک مال، شرکت فرانسوی پریس مونت کارلو و Laboratorio Olffativo، یک خانه عطر ایتالیایی به خلق آثار به یادماندنی مشغول است.
مهم‌ترین آثار خلق شده توسط النا در مجموعه ی هرمس شامل تق هرمس-Terre d’Hermes، گونه د هرمس-Jour d’Hermes، هرمس مارویلیس الکسیر-Elixir des Merveilles و هرمس ووییج-Voyage d`Hermes می‌شود.
این طراح بزرگ عطر آثاری را برای خانه عطر نیش فردریک مال، خانه عطر ال آرتیزان، دیفرنت کمپانی طراحی کرده است که توانسته طرفداران بسیار زیادی را مجذوب خود کند. به طور کلی عطرهای به یادماندنی که توسط ژان کلود النا طراحی شده، شامل 10 مورد پرطرفدار زیر می‌شود:
● ادو تویلت هرمس تق هرمس (Hermes Terre d’Hermes)
● ادو پرفیوم هرمس ژور د هرمس (Hermes Jour d’Hermes)
● ادو پرفیوم هرمس الکسیر دس مرولیس (Hermes Elixir des Merveilles)
● ادو تویلت هرمس آن جاردین سور له نیل (Hermes Un Jardin Sur Le Nil)
● ادو تویلت هرمس کلی کالش (Hermes Kelly Caleche)
● ادوپرفیوم بولگاری او پارفومی او د ورت (Bvlgari Eau Parfumee au The Vert)
● ادو تویلت بولگاری او پارفومی او د ورت اکستریم (Bvlgari Eau Parfumee au The Vert Extreme)
● ادوپرفیوم فردریک مال لئو د هایور(FREDERIC MALLE – L’Eau d’Hiver)
● ادوتویلت کارتیر دکلریشن (Cartier Declaration)
● ادوپرفیوم له کوونت میسون د پرفیوم اکوا ماهانا (Le Couvent Maison de Parfum – (Aqua Mahana

ویژگی عطرهای طراحی شده توسط ژان کلود النا:
ژان کلود النا در میان دوست‌داران عطر و ادکلن لقب جادوگر رایحه‌ها را به خود اختصاص داده و از بزرگترین عطاران و طراحان بزرگ و حرفه ای عطر به شمار می‌رود که آثار بی نظیری را از خود برجای گذاشته است. به طور کلی؛ النا با مهارت و تجارب خود به عنوان یکی از خبره‌ترین و زبردست‌ترین عطاران فرانسوی به شمار می‌رود که در همکاری با بهترین کمپانی‌های عطر و ادکلن جهان، آثار بی‌نظیری را طراحی و خلق نموده است.
النا معتقد است برای دستیابی به دستورالعمل‌های آسان و سریع، ریسک می‌کند و به دنبال تکرار و کپی کارهای خود نیست. یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد عطرهای النا، دعوت افراد به تفکر است و شما می‌توانید با اسپری کمی از این عطرها بر روی دست خود، ساعت‌ها در افکار خود غوطه ور شوید. النا حتی از کپی شدن کارهای خود توسط هنرجویان احساس نارضایتی دارد و معتقد است هر کس می‌بایست راه خود را پیدا کند و محصول منحصر بفرد خود را طراحی نماید.
ممکن است برای اغلب افراد سوال پیش بیاید که قیمت عطرهای طراحی شده توسط ژان کلود النا که ماهرترین طراح عطر در جهان است، به چه صورت است؟ نکته ی مهمی که در قیمت این عطرها وجود دارد، برند عطر مورد می‌باشد. قیمت عطرهای تولید شده در برخی برندها بالاتر است اما به طور کلی عطرهایی که توسط ژان کلود النا طراحی شده اند به دلیل داشتن ارزش بسیار بالا، گران ‌قیمت تر از سایر محصولات موجود در بازار هستند.

جمع بندی :
ژان کلود النا ماهرترین طراح عطر جهان است که با لقب جادوگر و ساحر رایحه شناخته می‌شود و آثار بی نظیری را طراحی و از خود برجای گذاشته است. وی علاوه بر طراحی عطر، در زمینه نویسندگی نیز طبع بسیار هنرمندانه ای دارد و چندین کتاب فاخر از خود برجای گذاشته است. النا پیش از ترکیب رایحه ها، فرمول آنها را نوشته و تایپ می‌کند و در معرفی محصولات و انتقال مهارت خود، دست به قلم بسیار خوبی دارد. ما در این مقاله در رابطه با سرگذشت النا و کمپانی‌هایی که النا با آنها همکاری موثر داشته است و موفق به خلق رایحه‌های بی نظیر شده است، بحث نمودیم.

دیدگاهتان را بنویسید

X