عطر و ادکلن همواره جزو المان‌هایی هستند که جذابیت زیادی را به استایل شما هدیه می‌کنند. در دنیای عطر و ادکلن از اصطلاحات فراوانی استفاده می‌شود. ممکن است به هنگام خرید عطر اصطلاحاتی همچون سیاژ، پرفورمنس و پروجکشن به گوش شما بخورد. این که پرفورمنس چیست، سیاژ عطر چیست و پروجکشن عطر به چه معنا است، ممکن است سوال شما هم باشد. زمانی که شما در مورد چنین اصطلاحاتی اطلاعات کامل را به دست بیاورید، یعنی زیر و بم دنیای عطر را شناخته‌اید. اینجا است که در خرید عطر و ادکلن مورد علاقه خود دچار اشتباه نخواهید شد و بهترین‌ها را انتخاب خواهید کرد. در ادامه در مورد مفهوم این سه اصطلاح با شما صحبت خواهیم کرد.

سیاژ عطر چیست؟
سیاژ عطر که به لاتین sillage عطر هم گفته می‌شود، همان خط بوی عطر است. زمانی که به مسیر کشتی یا هواپیما نگاه کنید، متوجه خطوطی خواهید شد که در امتداد حرکت آن‌ها باقی مانده‌اند. سیاژ عطر نیز چنین چیزی است. در واقع به بوی خوشایندی که از یک عطر خاص بر جای مانده است، خط بوی عطر یا سیاژ عطر گفته می‌شود. خط بوی عطر همان رایحه یا تراکم عطر نیست بلکه تفاوت زیادی با این دو مفهوم دارد. همان بوی دل انگیز و وسوسه کننده‌ای که یک عطر در لحظات اول از خود در ذهن و قلب و مشام شما بر جای می‌گذارد را سیاژ می‌نامند. این بو علی رغم این که جذابیت زیادی دارد، ماندگاری آن کم است و با رایحه عطر هم ترکیب نمی‌شود.‌

اهمیت سیاژ عطر در خرید عطر
عموما اولین بویی که از یک عطر احساس می‌شود، باعث پرطرفدار شدن این عطر خواهد شد. اگرچه هر عطری دارای رایحه‌های خوشبو با لایه‌های مختلف است اما این لایه‌ها در همان ابتدا به مشام مشتری نخواهند رسید. پس بوی اصلی عطر در همان اوایل پخش عطر حس نخواهد شد. بویی که شما حس می‌کنید و بر اساس آن عطر را می‌پسندید، همان سیاژ عطر است. به محض این که عناصر یک ادکلن و یک عطر خاص در فضا پخش بشود، سیاژ آن نیز فعال خواهد شد. همین سیاژ باعث ماندگارتر شدن بوی یک عطر شده و آن را دلنشین می‌کند.

چه عواملی سیاژ عطر را افزایش می‌دهند؟
تمامی عطرها و ادکلن‌هایی که امروزه تولید می‌شوند، سه بخش اصلی دارند. بخش روغن، آب و الکل. به هر میزان که روغن عطر بیشتر شود، غلظت آن نیز افزایش پیدا می‌کند. یکی از عوامل موثر بر ماندگاری سیاژ، همان غلظت عطر است. با افزایش غلظت عطر می‌توانید ماندگاری سیاژ عطر را تا حد زیادی افزایش دهید. وجود رایحه‌های مختلف در عطر نیز عاملی برای افزایش یا کاهش سیاژ عطر هستند.‌ رایحه‌هایی همچون ترنج یا روغن لیمو سریعا تبخیر خواهند شد. پس خط بوی آن‌ها ماندگاری و دوام زیادی نخواهد داشت. در مقابل، رایحه‌هایی همچون مشک، وانیل و کهربا وجود دارند که سیاژ عطر را افزایش می‌دهند. اگر عطری را خریده‌اید که خط بوی آن بسیار ماندگار است، یعنی رایحه‌های قوی در آن کاربرد داشته‌اند.

پرفورمنس عطر چیست؟
یکی دیگر از پرکاربردترین اصطلاحاتی که در دنیای عطر و ادکلن شنیده می‌شود، پرفورمنس است. حتما شما هم به هنگام خرید یک عطر خاص از فروشنده این کلمه را شنیده‌اید. در کل به میزان دوام و عملکردی که یک عطر دارد، پرفورمنس گفته می‌شود. می‌توانیم بگوییم که ماندگاری عطر بخش کوچکی از پرفورمنس عطر را تشکیل می‌دهد. بخش دیگر، عملکرد عطر در فضا است و تاثیری است که این عطر بر روی یک فرد می‌گذارد. اگر شما قبل از خرید با پرفورمنس عطر آشنایی کامل داشته باشید، هیچ وقت در خرید خود دچار اشتباه نخواهید شد. برای مثال پرفورمنس عطر می‌تواند به شما بگوید که عطر چقدر ماندگار است و چه رایحه‌ای را به مشام شما خواهد رساند. برخی از عطرها ممکن است سی دقیقه ماندگار باشند. برخی دیگر بین دوازده تا یک روز ماندگار باشند و برخی دیگر تا چند روز هم ماندگاری داشته باشند. بهترین کار این است که شما عطرهایی با پرفورمنس بالا را خریداری کنید.

تفاوت ماندگاری عطر با پرفورمنس عطر
حال که دانستید پرفورمنس عطر چیست، لازم است که با تفاوت ماندگاری و پرفورمنس عطر هم آشنا شوید. بسیاری از افرادی که در حوزه فروش عطر و ادکلن فعال هستند، پرفورمنس را با ماندگاری یکسان می‌دانند. اما اگر کمی دقیق‌تر به قضیه نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که پرفورمنس عطر با ماندگاری آن متفاوت است. ماندگاری کمی جزئی‌تر و پرفورمنس مفهومی کلی‌تر است. پرفورمنس تنها به مدت زمان ماندن عطر اشاره ندارد بلکه جوانب دیگر را نیز زیر مجموعه خود قرار می‌دهد. در واقع با پرفورمنس می‌توان خواص عطر را نیز تجزیه و تحلیل کرد. در حالی که ماندگاری عطر تنها به مدت زمان باقی ماندن بوی عطر اشاره دارد.

چگونه بهترین عطر را با پرفورمنس بالا انتخاب کنیم؟
ماندگاری و پرفورمنس عطر در خرید بسیار اهمیت دارند. اگر به دنبال بهترین عطرها و ادکلن‌ها هستید، باید توجه زیادی را نسبت به پرفورمنس داشته باشید. برخی از نکاتی که به شما در انتخاب بهترین عطر کمک می‌کنند، عبارتند از:
1. انتخاب عطر با رایحه‌ای ماندگار: زمانی ماندگاری عطر شما زیاد خواهد بود که رایحه آن خوب باشد. برای پرفورمنس بالا لازم است که گاهی عطری با برترین لایحه را خریداری کنید.
2. شناخت خانواده عطرها: بسیاری از افرادی که قصد خرید عطر و ادکلن‌های مرغوب را دارند، خانواده عطرها را نمی‌شناسند. حال آن که عدم اطلاعات کافی در مورد خانواده عطرها و اکلن‌ها منجر به انتخاب‌های اشتباه خواهد شد. از رایحه‌های چوبی برای مردان، رایحه‌های گل برای زنان و رایحه‌های مرکبات برای تابستان استفاده می‌کنند. برای زمستان نیز عطرهای گرم و سنگین شرقی مناسب هستند.
3. توجه به انتظارات خود از عطر: پیش از این که عطری را با پرفورمنس بالا بخرید، توجه داشته باشید که چه انتظاری از عطر دارید. ممکن است بخواهید عطری که می‌زنید تا چند روز باقی بماند. پس باید عطر شما پرفورمنس عالی داشته باشد. اما اگر تنوع طلب هستید و دوست دارید که در هر تایم و هر مهمانی یک بوی خاص بدهید، عطرهایی با پرفورمنس معمولی نیز برایتان مناسب خواهند بود.

پروجکشن عطر چیست؟
اگر به خرید عطر و ادکلن علاقه دارید، حتما تا کنون شنیده‌اید که می‌گویند عطری با پروجکشن بالا را خریداری کنید. این یعنی چه؟ کلمه پروجکشن به معنای فاصله‌ای است که در آن دیگران قادر به استشمام رایحه عطر هستند. معمولا این فاصله را با متر اندازه گیری می‌کنند. به هر میزان که فاصله استشمام عطر از سوی فرد مقابل بیشتر شود، یعنی عطر بهتر است. اگر نت‌های پایه عطر سنگین باشند، یعنی پروجکشن عطر نیز زیاد است.
به عبارت دیگر می‌توانیم بگوییم که پروجکشن به پخش بو و رایحه یک عطر اشاره دارد. همان هاله‌ای از عطر که به مشام شما می‌رسد و باعث می‌شود که بفهمید یک فرد چه عطری را زده است، پروجکشن عطر را تشکیل می‌دهد.

چگونه پروجکشن عطر را افزایش دهیم؟
پروجکشن عطر چیزی نیست که به دست شما قابل تغییر باشد و کم و زیاد شود. تنها کاری که برای افزایش پروجکشن عطر می‌توانید انجام دهید، این است که در خرید خود دقت کافی را داشته باشید. همواره در مورد میزان ماندگاری و پروجکشن عطر از فروشنده سوال بپرسید. همچنین با اطلاع از رایحه‌هایی که در عطر وجود دارند، می‌توانید به میزان پروجکشن آن دست یابید. آنچه که اهمیت دارد، خرید عطری خاص با بویی دل انگیز و ماندگاری طولانی مدت است.

قیمت خرید عطر و ارتباط آن با پرفورمنس و پروجکشن و سیاژ
همه ما می‌دانیم که امروزه عطرها در انواع مختلف و رایحه‌های گوناگون تولید شده و به فروش می‌رسند. در این میان، آن دسته از عطرهایی که دارای پرفورمنس، سیاژ و پروجکشن بالایی هستند، از قیمت بیشتری هم برخوردارند. این عطرها ماندگاری زیادی دارند و از فاصله‌ای دور نیز به مشام می‌رسند. پس انتخابی ایده آل برای افرادی هستند که همواره به خوش بویی خود اهمیت می‌دهند. شما عزیزانی که می‌خواهید عطر بخرید، باید فروشگاه‌های معتبر را انتخاب کنید. تنها در این صورت است که عطری باکیفیت را با قیمتی مناسب و ویژگی‌هایی فوق العاده خریداری خواهید کرد.
لازم به ذکر است که قیمت یک عطر تا خدودی متاثر از رایحه‌ای است که در آن کاربرد دارد. افزایش غلظت عطر می‌تواند باعث افزایش قیمت آن نیز بشود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت انواع عطر، پروجکشن و پرفورمنس و سیاژ آن‌ها با ما در ارتباط باشید.

سخن پایانی
در این مطلب در مورد سیاژ عطر، پرفورمنس عطر و پروجکشن عطر با شما صحبت کردیم. سیاژ عطر همان خط بوی عطر است که با پخش اولیه عطر به مشام می‌رسد. پرفورمنس عطر به ماندگاری، دوام و عملکرد عطر اشاره دارد. برخی از افراد ممکن است ماندگاری و دوام را با پرفورمنس اشتباه بگیرند. اما تفاوتی که این دو دارند، این است که پرفورمنس عطر مفهومی گسترده‌تر می‌باشد. پروجکشن نیز به فاصله‌ای اشاره دارد که رایحه یک عطر به مشام فرد دیگر می‌رسد. این اصطلاحات برای برخی از افراد عجیب و غریب هستند و برای برخی دیگر نامی آشنا به شمار می‌آیند. شما باید با آن‌ها آشنا باشید تا بتوانید یک عطر خوب و کاربردی را متناسب با سلیقه خود خریداری کنید. در ضمن، نکات زیادی به هنگام خرید عطر و ادکلن وجود دارند که برای انتخاب عطری مناسب باید مورد توجه قرار بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

X